Tiltaksplan i kommunikasjon
Når man først går i gang med et prosjekt har man ofte blod på tann. I praksis kan det betyr stort pågangsmot og mange ideer. For noen kan det imidlertid være litt utfordrende å gå videre med dette uten en viss form for struktur. Og derfor bør man sette opp en tiltaksplan!
En tiltaksplan er verktøy som benyttes av en rekke instanser, og som derfor vil være aktuelt å ta i bruk i mange forskjellige situasjoner. I denne artikkelen vil du kunne lese mer om tiltaksplan i kommunikasjon!
Hva er en tiltaksplan?
En tiltaksplan er en skriftlig oversikt man setter opp for å vise hvilke tiltak som har tenkt til å foreta i en spesifikk situasjon.
Det kan være aktuelt å sette opp en tiltaksplan i en rekke situasjoner. En situasjon hvor dette er svært vanlig er i helsevesenet hvor en tiltaksplan gjerne forteller noe om behandlingen av en pasient. Men når det gjelder kommunikasjon vil en tiltaksplan være mest vanlig i forbindelse med kampanjearbeid.
Derfor er tiltaksplan viktig i kommunikasjon
Lurer du på hvorfor en tiltaksplan er et viktig verktøy i forbindelse med kommunikasjon? Det er du garantert ikke alene om! Nå skal vi se litt nærmere på det.
Når man jobber med kommunikasjon, for eksempel en markedsføringskampanje, så er en tiltaksplan et nyttig verktøy fordi det rett og slett vil gjøre prosessen enklere. I arbeidet med en markedsføringskampanje, er det som regel flere enn en person involvert, og en tiltaksplan gjør at alle vet nøyaktig hva som skal gjøres til hvilket tidspunkt.
Årsaken til at det anbefales å sette opp en tiltaksplan i forbindelse med kommunikasjonsarbeid er den samme årsaken til at det anbefales å sette opp en tiltaksplan i forbindelse med andre typer arbeid. Rett og slett fordi det gjør at den generelle prosessen går raskere når man ikke trenger å sette seg inn i alt på nytt hver eneste gang.
Slik lager du en tiltaksplan
Hvordan du lager en tiltaksplan vil variere med utgangspunkt i hva som er formålet med planen. Slik gjelder både generelt og i forbindelse med kommunikasjon. Her er det viktig å huske på at det ikke finnes noen markedsføringskampanjer som er like, og derfor må man lage en individuell plan for hver kampanje.
Det kommer også an på type markedsføringskampanje det er. Har du tatt på deg et stort prosjekt fra for eksempel en offentlig etat, så har kanskje denne etaten en standardisert mal som de ønsker å bruke, og da er det den du bruker. På andre prosjekter kan det dog hende at du har større mulighet til å la fantasien løpe fritt.
Men det viktigste med en tiltaksplan er at den er ryddig og oversiktlig, og at den inneholder nødvendig informasjon. Det kan være informasjon om bakgrunnen til prosjektet, hva som er målet med prosjektet og hvilke ressurser man har tilgjengelig. Planen bør også beskrive de enkelte tiltakene i detalj.
Din Kommunikasjon hjelper deg!
Før du går i gang med et prosjekt, så bør du reflektere over prosessen og sette opp en tiltaksplan. En slik tiltaksplan inneholder som regel mye nyttig informasjon om selve opplegget, og det vil gjøre jobben din mye enklere.
Det er imidlertid ikke sikkert at du vet hvordan du skal gå frem for å skrive en tiltaksplan. Men det trenger du ikke å bekymre deg for. Din Kommunikasjon hjelper deg gjerne med å komme i gang med en slik plan!
Kontakt oss i dag dersom du trenger hjelp til å skrive tiltaksplanen din!