Strategisk kommunikasjon

De fleste vet hvor viktig god kommunikasjon er. God kommunikasjon er viktig i både personlige relasjoner og businessrelaterte sammenhenger. Men god kommunikasjon og strategisk kommunikasjon jo ikke det samme, eller er det det? 

Når det gjelder god kommunikasjon, så kan det være så mangt. Selv om det er mulig å peke ut hva som ikke er god kommunikasjon, så finnes det ingen fastsatt mal som garanterer at man lykkes med kommunikasjon. Så teoretisk sett så kan strategisk kommunikasjon og god kommunikasjon faktisk være det samme.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på strategisk kommunikasjon. Vi skal blant annet definere begrepet og se på hvilke utdanningsmuligheter denne karriereveien byr på. Til slutt vil vi også komme med noen tips til hvordan du kan lykkes med strategisk kommunikasjon.

Et forstørrelsesglass

Hva er strategisk kommunikasjon?

Så hva er egentlig strategisk kommunikasjon? Om du fremdeles ikke har skjønt det, så anbefaler vi deg å lese begrepet en gang til, for alt du trenger å vite ligger faktisk i selve begrepet.

Strategisk kommunikasjon er rett og slett planlagt kommunikasjon. Kommunikatoren bak kampanjen har altså tenkt grundig gjennom dette, og gjort valgene sine med omhu. Eksempelvis så kan det være prosjekter som bygger på en spesifikk kommunikasjonsstrategi.

Strategisk kommunikasjon og PR har mange likhetstrekk. PR er en engelsk forkortelse som står for public relations, som på norsk oversettes til informasjon og samfunnskontakt. Faktisk så er strategisk kommunikasjon et annet begrep for informasjon og samfunnskontakt.

En person som viser frem sitt arbeid

Utdanning i strategisk kommunikasjon

Synes du at strategisk kommunikasjon, PR og lignende er spennende fagfelt? Da har vi en gladnyhet til deg! Det er mange bedrifter som er interessert i fagfolk med denne type utdanning.

Kunnskap om strategisk kommunikasjon og lignende er veldig etterspurt i dag, og det er ingenting som tyder på at dette kommer til å snu. Derfor finnes det utrolig mange muligheter for høyere utdanning i dette fagfeltet.

Om du synes at strategisk kommunikasjon er interessant, samt at du liker og har lyst til å studere, så vil høyere utdanning være midt i blinken for deg. Faktisk er det mulig å ta både bachelor- og mastergrad i strategisk kommunikasjon!

Personer som lager sjekkliste

Tips til strategisk kommunikasjon

Enhver bedrift er avhengig av å kommunisere på en god måte, hvis de vil lykkes i bransjen på lang sikt. Du må rett og slett jobbe for å skille deg ut i mengden, for det er hard konkurranse i denne bransjen i dag.

Summen av ordene strategisk og kommunikasjon får det til å høres mer komplisert ut enn det egentlig er. Men det er egentlig ikke så vanskelig som det virker som. 

Nedenfor vil vi gi deg 5 tips til hva du bør tenke på når du jobber med strategisk kommunikasjon for bedriften din.

En person som hopper over hekk

1) Finn ut hvem du ønsker å nå frem til

Først og fremst må du finne ut hvem du ønsker å nå frem til. Du må med andre ord finne ut hvem som er målgruppen din. Dette kalles også målgruppedefinering.

Når en målgruppe skal defineres, så er det bare fantasien som setter grenser. Jo mer spisset målgruppen er, jo større sjanse er det for at du klarer å nå målene dine.

Ettersom det kun er målgruppeansvarlige sin fantasi som setter grenser, så finnes det utallige eksempler på hva som kan være bedriftens målgruppe. Den bør imidlertid være i tråd med bedriftens generelle forretningsidé. For eksempel så er det lite sannsynlig at en jernvarehandel vil få de resultatene de ønsker om målgruppen deres er jenter i tidlig tenåringsalder. I stedet er det veldig urealistisk.

Så om du driver f.eks en jernvarehandel er det nok bedre å henvende seg til det mannlige kjønn – eller kvinner uten partner. Men dette vil naturligvis være en litt for vag målgruppe, så her vil din oppgave være å tilspisse den. For eksempel så kan du kjøre en kampanje for grunnleggende verktøy til unge menn i tenårene/tidlig tyveårene som skal kjøpe sine første verktøy.

Din Text

2) Finn ut hva du vil si

Etter at du har funnet ut hvem målgruppen din er, må du bestemme deg for hva du ønsker å formidle til målgruppen. Dette kalles budskap.

Prosessen med å bestemme budskapet er ganske lik det å skulle definere bedriftens målgruppe. Til tross for dette, og at målgruppe og budskap er to begreper som går hånd i hånd, så er det viktig å lære seg forskjellen mellom dem.

For eksempel så kan vi ta opp tråden fra eksempelet vi nevnte i forbindelse med det første tipset. Hvis jernvarehandelen kjører en kampanje for grunnleggende verktøy, så kan budskapet si noe om hvor nyttig det kan være å ha grunnleggende verktøy liggende. Og så vil det være en god idé å inkludere noe som får målgruppen til å føle seg truffet.

En bunke med virkemidler i dokumentform

3) Velg hvilke virkemidler du vil bruke

Når målgruppen og budskapet har kommet på plass, så er det på tide å bestemme seg for hvilke virkemidler du vil bruke. Virkemidlene sørger for at budskapet kommer frem til målgruppen på best mulig måte. 

Valg av virkemidler vil naturligvis variere med utgangspunkt i hvilken kommunikasjonskanal du velger.

Også her kan vi bruke det tidligere eksempelet. I den forbindelse velger du kanskje reklame som er et tradisjonelt format. Og da vil bruk av gjentakelse, humor og plussord være typiske virkemidler. Noen bedrifter velger også å argumentere for hvorfor dette grunnleggende verktøyet er nyttig å ha hjemme hos deg.

PC, dokument og forstørrelsesglass

4) Planlegg prosessen

Etter at du og teamet ditt har skaffet dere en viss oversikt over innholdet i selve kampanjen, så er det planlegging av selve prosessen som står for tur.

Prosessen vil bli automatisk mye enklere om alle involverte har faste tildelte arbeidsoppgaver. På den måten vil man oppleve fremgang mye raskere, og det vil være enklere å rette opp i eventuelle feil som blir gjort underveis.

Et forstørrelsesglass

5) Gjennomfør en resultatanalyse

Etter at selve kampanjen er fullført, så vil det være lurt å gjennomføre en resultatanalyse. Denne analysen vil gi deg og teamet ditt en pekepinn på om kampanjen var bra eller dårlig.

Resultatanalysen vil være et nyttig verktøy for fremtidige kampanjer, særlig om dere har resultatanalyser fra både gode og dårlige kampanjer. Da vet dere hva som fungerte og hva som ikke gjorde det til et senere tidspunkt.

Håndtrykk

Vi hjelper deg med kommunikasjon

Strategisk kommunikasjon er noe som er relevant for absolutt alle bedrifter. Om du ønsker at bedriften din skal ha et godt forhold til omverdenen, så er strategisk og god kommunikasjonshåndtering veien å gå!

Føler du at bedriften din trenger litt drahjelp i forhold til strategisk kommunikasjon, eller står dere helt fast? Uansett hva som er tilfellet for dere, så er vi i Din Kommunikasjon klar for å hjelpe dere! 

Om du attpåtil tar kontakt i dag, så kan du dra nytte av det formidable tilbudet som gir deg de 500 første ordene gratis. Det er en avtale du rett og slett ikke kan gå glipp av!