Sosiale medier til kommunikasjon
Sosiale medier og kommunikasjon hører naturlig sammen. På plattformer som LinkedIn, Facebook, Snapchat og X kan man bygge nettverk og samhandle med hverandre på en rask og effektiv måte. Mulighetene for kommunikasjon er mange, både for private og bedrifter.
Her er oversikten du trenger!
Hva er kommunikasjon i sosiale medier?
Sosiale medier er apper/nettsteder hvor innhold kan deles med andre, og hvor nettverk kan dannes. I den forbindelse står naturlig nok kommunikasjon helt sentralt. Kommunikasjon er kort fortalt formidling av budskap mellom en avsender og en mottaker, ofte ved hjelp av språk.
Det finnes mange måter å kommunisere på i sosiale medier som for eksempel Facebook, Instagram og TikTok.
Når man kommuniserer med andre mennesker i eller utenfor nettverket sitt, skjer dette gjerne gjennom kommentarer, «likes» og deling av innlegg. Man kan gjerne også kommunisere gjennom private meldinger (direct messages), chat og videosamtaler.
Kommunikasjon og markedsføring for bedrifter i sosiale medier
Foruten kommunikasjon som skjer mellom brukere av sosiale medier, kan det også være snakk om kommunikasjon mellom bedrifter og brukere. Mange følger virksomheter og merkevarer på sosiale medier, enten det er snakk om klesmerker eller noe annet man liker.
Bedrifter kan dele innlegg fra sine profiler i sosiale medier, og disse kan likes, deles og kommenteres på av følgere og andre. Virksomheten kan også arrangere konkurranser, for eksempel der brukere kan vinne noe ved å kommentere og dele innlegg. Slik kan bedriften effektivt oppnå synlighet i sosiale medier.
Markedsføring i form av annonser på sosiale medier er også en form for kommunikasjon. Bedriften din kan målrette annonser slik at de blir sett av spesifikke målgrupper på sosiale medier. Du kan da kommunisere et budskap til potensielle kunder, og i mange tilfeller konvertere disse til betalende kunder.
Hvilke sosiale medier brukes mest?
Dersom bedriften din planlegger å kommunisere med målgruppen i sosiale medier, lurer du kanskje på hvilke plattformer du bør satse på. Blant plattformene som benyttes mest i Norge kan vi nevne Facebook, som ifølge Ipsos brukes av 66 % av voksne nordmenn daglig.
Snapchat er også populær, og brukes av 49 % av nordmenn daglig. Andre populære sosiale medier er TikTok, LinkedIn og Instagram. Selv om popularitet kan være en pekepinn på hvor du bør være aktiv, bør du først og fremst tenke over hvor målgruppen din befinner seg.
Det gjelder nemlig å bruke de sosiale mediene som benyttes av målgruppen. Dette er avgjørende for at du skal nå ut med budskapet ditt. Driver du med B2B-salg og har bedriftskunder som målgruppe, er det for eksempel naturlig å fokusere på LinkedIn.
Er målgruppen unge voksne, er TikTok og Instagram gode alternativer. Det er imidlertid mange faktorer som spiller inn, så sørg for å gjennomføre en analyse i forkant.
Motta hjelp med kommunikasjon i sosiale medier
Sosiale medier er som skreddersydd for alle som ønsker å kommunisere og samhandle med andre. Dette gjelder også for bedrifter, som kan kommunisere med eksisterende og potensielle kunder gjennom for eksempel innlegg og annonser.
Skal kommunikasjonen føre til ønskede resultater (for eksempel fornøyde kunder eller flere kjøp i nettbutikken), må imidlertid budskapet tilspisses. Du må kommunisere på en måte som engasjerer, motiverer og informerer målgruppen din. Men hvordan?
Din Kommunikasjon har tjenestene du trenger. Vi kan blant annet hjelpe bedriften din med artikler, guider og annonsetekst av høy kvalitet!