Sosiale medier og kommunikasjon
Sosiale medier og kommunikasjon omtales ofte i sammenheng med hverandre. Og grunnen til det er enkel: I dag kan man kommunisere raskt og effektivt gjennom SoMe-plattformer som Facebook og Snapchat. For mange er sosiale medier en viktig del av det sosiale livet.
La oss se nærmere på hvordan sosiale medier og kommunikasjon henger sammen!
Hvordan bruke sosiale medier til kommunikasjon?
Sosiale medier lar oss kommunisere med hverandre på mange ulike måter. Det kan for eksempel være snakk om innlegg og kommentarer, eller chat og videosamtaler. Man kan tagge hverandre i innlegg, og enkelt holde kontakten med venner og bekjente.
Det at sosiale medier byr på så mange muligheter, gjør at mange har mindre sosial kontakt i tradisjonell forstand. Mange har til og med digitale venner eller bekjente de ikke har møtt fysisk, takket være SoMe.
Hvordan blir språket påvirket av sosiale medier?
Sosiale medier påvirker ikke bare måten vi er sosiale på (mer av det sosiale livet foregår på nett). De har også innvirkning på språket vårt. Siden SoMe visker ut avstander og gjør det lettere å holde kontakt med omverdenen, har mange fremmedord inntatt språket.
Mange av dagens unge bruker for eksempel engelske ord og uttrykk når de kommuniserer med hverandre. Ikke bare på sosiale medier, men også i dagligtalen og i skolegården.
Hvor mange bruker sosiale medier?
I Norge er det en stor andel av befolkningen som bruker sosiale medier. Tall fra SSB, viser at 88 % av nordmenn brukte sosiale medier i 2022. Her har det vært en betydelig vekst siden 2011, da «kun» 57 % var å finne på SoMe.
På verdensbasis er i overkant av fem milliarder mennesker aktive på sosiale medier. Dette utgjør omkring 60 % av jordas befolkning!
Kommunikasjon og markedsføring på sosiale medier
Siden svært mange nordmenn er aktive på sosiale medier, er plattformene også velegnede for markedsføring. Plattformene sitter ofte på informasjon om brukernes kjønn, alder, interesser, bosted etc. Dette er dyrebar informasjon for markedsførere.
Bedrifter kan enkelt nå ut til målgruppene sine takket være annonseringsmulighetene SoMe-kanaler byr på. Når annonser opprettes, kan man enkelt velge hvem som skal kunne se dem basert på for eksempel alder og kjønn.
Kommunikasjon i form av innlegg er også en mulighet på sosiale medier. Dersom bedriften har følgere på sosiale medier, kan man opprettholde engasjement gjennom konkurranser og annet innhold. Dette er dessuten gratis, i motsetning til annonsering.
Motta hjelp med sosiale medier-kommunikasjon
Ønsker bedriften din å lykkes med sosiale medier og kommunikasjon? SoMe-plattformene byr på mange spennende muligheter, og lar deg nå ut til målgruppen. Samtidig bør du ha kunnskap om hva slags innhold som engasjerer potensielle kunder.
Det å lage innhold som kommuniserer budskapet på en god måte, er noe mange finner utfordrende. Din Kommunikasjon har heldigvis verktøyene du trenger for å lykkes!
Våre tekstforfattere leverer skreddersydd innhold som lar deg nå ut til målgruppen, raskt og effektivt. Kanskje du trenger annonsetekst eller engasjerende innlegg du kan dele på Facebook? Med vår hjelp slipper du å lete frem ordene selv!