Pressemelding tjeneste

Skal du skrive en pressemelding, men er litt usikker på hvordan du skal gå frem for å få det til? Da er det svært praktisk at pressemelding er en tjeneste som Din Kommunikasjon tilbyr til våre kunder!

En pressemelding er et nyttig verktøy som brukes av mange. Dette formatet brukes av både bedrifter, politikere, organisasjoner og mange andre. Hensikten med en pressemelding er å skape oppmerksomhet rundt saken som pressemeldingen handler om.

I denne artikkelen skal vi ta en nærmere titt på hva en pressemelding er, samt gi deg noen tips til hvordan man skriver en pressemelding.

Forstørrelsesglass

Hva er en pressemelding?

Hva er en pressemelding? Dette er et format som brukes til å skape oppmerksomhet rundt noe. Det kan være for eksempel en bedrift som lanserer et nytt produkt eller at det har oppstått en uventet og ekstraordinær situasjon.

Det er ikke uvanlig at folk tar feil mellom pressemelding og nyhetsartikkel. Men dette er egentlig to forskjellige ting. En av de viktigste forskjellene på disse to formatene, er at nyhetsartikler skrives fra et objektivt perspektiv, mens en pressemelding kan være subjektiv. 

En pressemelding er som nevnt et format som passer til en rekke situasjoner. Så fremt de aktuelle sakene har en viss nyhetsverdi, så kan det å skrive en pressemelding være et godt valg.

Personer som lager sjekkliste

Tips til å skrive pressemelding

Ettersom grensen mellom pressemelding og nyhetsartikkel er så hårfin, så kan det være litt vanskelig å skrive en pressemelding. Men øvelse gjør mester! Dette er et prinsipp som gjelder i forbindelse med skriving av pressemeldinger også, så du vil mestre det etter hvert.

I mellomtiden ønsker vi å gi deg noen tips som du kan ta med deg på veien videre. Disse tipsene vil være gode å ha også etter at støttehjulene har forsvunnet:

  • Finn ut hva tekstens nyhetsverdi er, og hvordan du vil vinkle teksten du skal skrive.
  • Ta utgangspunkt i en skrivemodell når du skal skrive pressemeldingen (f.eks fisken med innledning, hoveddel og avslutning)
  • Innledningen trenger ikke være lenger enn to-tre setninger. Denne delen av teksten skal gi leseren en pekepinn på hva de er i ferd med å lese.
  • Hoveddelen skal inneholde flere detaljer om temaet.
  • Avslutningen skal oppsummere det viktigste i teksten. Her er det også vanlig å inkludere en CTA (call to action).
  • Ikke glem å legge ved kontaktinformasjon til en person som mediene kan henvende seg til for å få mer informasjon. Dette kommer etter avslutningen!
  • Bruk gjerne mellomtitler for å gjøre teksten enklere å lese.
  • Pressemeldingen trenger ikke være lenger enn én side.

Det er imidlertid viktig å huske at du ikke er garantert å få pressemeldingen publisert noen steder. Men hvis en av mediene velger å gjøre det, så står de fritt til å gjøre endringer før publisering. Pressemeldingen er bare et utgangspunkt som de henter inspirasjon fra.

Håndtrykk

Din Kommunikasjon hjelper deg!

Det kan være vanskelig å skrive pressemelding, så sannsynligheten er ganske liten for at du kommer til å føle at du mestrer det med en gang. Men øvelse gjør mester! 

Trenger du hjelp til å skrive pressemelding? Det kan Din Kommunikasjon hjelpe deg med. Vi kan også hjelpe deg med andre spørsmål relatert til kommunikasjon, hvis du trenger det.

Hos Din Kommunikasjon får alle nye kunder de første 500 ordene gratis, så hvis du ikke har benyttet deg av våre tjenester før så kan du få en liten smakebit helt kostnadsfritt. Ta kontakt med oss i dag!