PR-stunt

Om du er over gjennomsnittet interessert i kjendisverden, så er nok ikke dette første gangen du hører begrepet PR-stunt. Dette begrepet er hyppig brukt i akkurat den sammenhengen.  

Hver eneste gang det skjer noe ekstraordinært med en person som folk flest er interessert i å følge med på, så er det noen som stiller seg følgende spørsmål: Er dette iscenesatt, eller skjer det faktisk? Det er alltid noen som spekulerer i om den aktuelle hendelsen er et PR-stunt.

Det er imidlertid ikke alle som har noen glede av å følge med kjendisenes hvert minste lille vink til enhver tid. Enkelte er ikke interessert i det hele tatt, og de har kanskje heller ikke hørt om begrepet PR-stunt. I denne artikkelen skal vi se nærmere på dette begrepet.

Forstørrelsesglass

Hva er et PR-stunt?

Begrepet PR-stunt er en kombinasjon av ordene PR og stunt. Dermed er det to begreper vi er nødt til å definere for å finne ut hva dette begrepet betyr.

PR er et engelsk akronym som står for public relations. På norsk kaller vi dette informasjon og samfunnskontakt. Det handler rett og slett om det generelle bildet pressen og verden generelt hører om den aktuelle kjendisen. Det generelle bildet kan være enten bra eller dårlig.

Deretter har vi begrepet stunt. Dette er et begrep vi kjenner fra filmverdenen, og det viser som regel til en handling som er krevende fysisk for skuespilleren. Dette er noe skuespilleren selv kan gjennomføre, men det er like vanlig å leie inn en stunt-person til å gjøre det.

Når det iscenesettes et PR-stunt i kjendisverden, er det ikke nødvendigvis like dramatisk eller fysisk krevende. Klassiske eksempler på PR-stunt i denne sammenhengen, er at kjendisen overreagerer (f.eks Justin Bieber på Senkveld-konserten i 2015) eller to kjendiser later som de er kjærester for å skape publisitet rundt en låt de har gitt ut sammen.

Fire personer som pusler

En kort affære, eller en langsiktig avtale

Når det gjelder PR-stunt, så er det vanlig å dele dem inn i to hovedkategorier. Disse kategoriene er «en kort affære» eller «en langsiktig avtale». 

La oss bruke eksemplene fra forrige avsnitt. Justin Bieber stormet ut på Senkveld-konserten han skulle holde på Chateau Neuf i 2015. Det ble aldri bekreftet at dette var et PR-stunt, så her tar vi utgangspunkt i spekulasjonene om at det var det. Men dette var altså en engangsforeteelse, og havner derfor under kategorien «en kort affære». 

Men et PR-stunt kan også være en langsiktig avtale. Det vil si en avtale som strekker seg over en lenger tidsperiode. Et klassisk eksempel i dette tilfellet, er to kjendiser som i offentligheten står frem som et kjærestepar. Eller som gjør det slutt i en lenger periode, selv om de på privaten ikke har vært lykkeligere.

En mann med datamaskinen på fanget

Hendelsen kan skape blest, eller gå upåaktet hen

Hensikten med et PR-stunt er å skape blest rundt den aktuelle kjendisen. Om stuntet involverer to personer, så er det vanligvis slik at situasjonen inkluderer en kjendis som ikke er like kjent som den andre.

Det er imidlertid ikke slik at det foreligger noen garanti for at PR-stuntet faktisk fungerer. Faktisk så er det mer eller mindre umulig å forutse sluttresultatet før etter at PR-stuntet er gjennomført. I praksis betyr det at sluttresultatet vil variere fra gang til gang. Av og til går folk fem på, mens andre ganger går det mer eller mindre upåaktet hen.

Et håndtrykk

Bedrifter kan iscenesette PR-stunt

Det er svært sjelden at de involverte går ut i etterkant for å bekrefte at det faktisk var et PR-stunt. Og i de få tilfellene hvor det skjer, så kan det gå flere år før bekreftelsen kommer. Dermed er alle spesifikke eksemplene vi har nevnt i denne artikkelen basert på spekulasjoner, da det ikke foreligger noen slik bekreftelse for dem (enda).  

Men det er ikke bare i kjendisverden det iscenesettes PR-stunt. Det kan også skje i forbindelse med bedrifter. Hensikten med PR-stuntet er imidlertid det samme som det er i kjendisverden. PR-stuntet skal få folk til å snakke om den aktuelle bedriften. Her er Apples halvering av provisjonskrav for de minste et klassisk eksempel.

Tre personer

Med vår hjelp trenger du ikke PR-stunt

Driver du din egen bedrift, og sitter på gjerdet vedrørende om du skal få iscenesatt et PR-stunt eller ikke? Om snøballen ikke har begynt å rulle allerede, så er dette en tanke du bare kan legge fra deg med en gang. 

Din Gruppen er et tekstbyrå som tilbyr en rekke merkevarer, deriblant Din Kommunikasjon. Og med hjelp fra konsulentene i Din Kommunikasjon, så trenger du ikke å iscenesette PR-stunt. Vår hjelp er alt du trenger for å lykkes med å forbedre din bedrifts forhold til pressen!

Synes du det er litt vanskelig å kommunisere med pressen? Det er ikke en situasjon du og eventuelt dine medarbeidere trenger å stå i alene. Vi i Din Kommunikasjon hjelper deg mer enn gjerne med å kommunisere bedre med pressen i form av en rekke tekstformat!

Om du kjapper deg og tar kontakt allerede her og nå, så vil du få de første 500 ordene helt gratis. I praksis betyr det at du kan teste oss ut helt kostnadsfritt, før du bestemmer deg for hvordan veien ser ut videre. Vi tilbyr altså en mer eller mindre en uforpliktende avtale til å begynne med, så hva er det du venter på?