PR-byrå

PR-byråene har spredt seg som ild i tørt gress de siste årene. Det blir stadig flere og flere av dem, men for noen kan det være litt vanskelig å vite hva de driver med. Og hva er det egentlig som gjør dem så populære?

Om du driver en bedrift som er avhengig av å forholde seg til pressen, så er nok ikke PR-byrå et splitter nytt konsept for deg. Det kan til og med hende at dere har benyttet dere av et PR-byrå sine tjenester på et eller annet tidspunkt, men det kommer naturligvis an på om dere er en godt etablert eller ny bedrift.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på både PR og PR-byrå. Vi begynner med å definere PR-begrepet, rett og slett fordi det er en forutsetning for at resten av artikkelen skal vi mening i det hele tatt. Deretter skal vi se nærmere på hva et PR-byrå gjør og hva du bør gjøre om du vil ha jobb i denne bransjen en gang i fremtiden!

PR byrå

Hva er PR?

Om noe av dette skal gi noen som helst mening, så må vi aller først definere begrepet PR. For hva er egentlig PR? PR er noe som veldig mange pleier å blande med markedsføring, men PR og markedsføring er faktisk to ganske forskjellige ting.

PR er et akronym, eller en forkortelse, for public relations. Dette er altså et engelsk ord, men vi har også et tilsvarende begrep på norsk. Når vi oversetter public relations til norsk, så får vi uttrykket informasjon og samfunnskontakt. Men som du vil se gjennom hele denne artikkelen, så er det innafor å bruke PR også.

Kommunikasjon

Hva er et PR-byrå?

Nå som vi har fått på det rene hva PR er, så skal vi umiddelbart over til neste spørsmål. Og det er naturligvis: hva er et PR-byrå? 

Dette vil høres veldig enkelt ut, men et PR-byrå er rett og slett en bedrift. På akkurat samme måte som at din virksomhet er en bedrift! Den eneste forskjellen er at hva de ulike bedriftene tilbyr. Mens din bedrift kanskje er en leveringstjeneste for matvarer, så er et PR-byrå en bedrift som tilbyr sin hjelp i forbindelse med PR. 

Kort sagt så kan det sies at et PR-byrå hjelper bedrifter med å kommunisere med omverdenen, eller det den aktuelle kunden trenger hjelp til i forbindelse med kommunikasjon. Dette kan være å utforme diverse tekster, eller rett og slett å prøve å motivere bedriftens kunder til å engasjere seg litt mer.

Mennesker som bygger noe

Dette gjør et PR-byrå

Et PR-byrå hjelper altså bedrifter med kommunikasjonsfaglige spørsmål og utfordringer. Dette er et arbeid som kan dreie seg om tekstproduksjon eller noe helt annet. Men hva betyr dette i praksis?

Selv om et PR-byrå kan brukes til forskjellige ting, så er det naturligvis noen arbeidsoppgaver som er vanligere og mer hyppige enn andre. Her er noen eksempler på disse arbeidsoppgavene som du vil møte på som konsulent i et PR-byrå:

  • Utforme kommunikasjonsstrategi
  • Konkretisere innholdet i kommunikasjonsstrategien i en kommunikasjonsplan
  • Utvikle kommunikasjonskampanjer og lignende for den aktuelle bedriften
  • Hjelpe bedriften med å få et bedre forhold til pressen
  • Bistå bedriften i produksjon av innhold til bedriftens kanaler

Som konsulent i et PR-byrå kan du altså forvente noe annet enn en variert arbeidsdag. Og det finnes jo veldig mange mennesker som trives med nettopp det. Om du er en person som synes dette hørtes interessant ut, så bør du definitivt lese videre!

En person med tekstdokument

Slik får du jobb i PR-byrå

Synes du at arbeidsoppgavene i forrige avsnitt hørtes ut som det kunne være noe for deg? Selv om du kanskje fremdeles er relativt ung, så betyr ikke det at du er nødt til å vente til du blir 18 år og eldre før du begynner å tenke på din mulige karriere.

For å hjelpe deg noen skritt på veien vil vi gi deg noen tips til hva du må passe på om du ønsker deg en jobb i et PR-byrå en eller annen gang i fremtiden. De kan du lese mer om nedenfor!

Å lage sjekkliste

1) Å være hardtarbeidende

Om du er gammel nok til å få skolearbeidet ditt vurdert med karakterer, så er dette noe du bør ta på største alvor.

Hvis vitnemålene dine viser at du er en hardtarbeidende person og at du har vært det hele livet, så vil det være en karrieremessig fordel for deg!

Å jobbe hardt på skolen og få gode karakterer vil også gjøre det enklere for deg å komme inn på utdanningen du ønsker på et senere tidspunkt. Det er en herlig tanke – at dine egne karakterer ikke kommer i veien for drømmene dine!

Puslespill

2) Skrivetrening

Som nevnt kan en av arbeidsoppgavene i et PR-byrå være tekstproduksjon. Derfor bør du sørge for at du begynner å øve på det å skrive tekster så tidlig som overhodet mulig. Jo mer skrivetrening du har, jo bedre vil det være for deg i fremtiden!

Her er det også viktig å passe på at du ikke kun øver på en type tekst. Som konsulent i et PR-byrå kan du bli bedt om å skrive pressemelding så vel som tekster som skal publiseres på sosiale medier. Gjør deg selv en tjeneste og begynn på utvidelsen av repertoaret ditt med det samme!

En mann som flyr

3) Høyere utdanning

Når det er noen måneder igjen til du er ferdig med videregående skole, så er det på tide å begynne å tenke hva du ønsker å studere på universitet eller høyskole.

Høyere utdanning er nemlig noe du er helt avhengig av om du ønsker å jobbe i et PR-byrå. Heldigvis fungerer det slik med høyere utdanning at du kan velge akkurat de emnene som ligger hjertet ditt nærmest. Og det er kun du som vet hva det er!

I tillegg er medierelaterte utdanninger noe som tilbys de fleste steder i det langstrakte landet vårt. Dermed vil det ikke være et veldig stort problem å finne en studieretning som interesserer deg. Og hvis du er åpen for det, så kan du jo også flytte til et sted hvor universitetet tilbyr akkurat det du har lyst til å studere!

En person som poserer med et dokument

4) Gjør deg selv synlig tidlig

De fleste som jobber i mediebransjen, vet hvor viktig det er å være synlig. Dette er noe som også gjelder om du ønsker deg en karriere i et PR-byrå. Synlighet er veldig viktig. Og tidligere du begynner med å synliggjøre deg selv, jo bedre er det! 

Selv om de fleste PR-konsulenter kan vise til flere år med høyere utdanning, så er det ikke slik at du er nødt til å vente helt til da. I veldig mange yrker kan realkompetanse kompensere for høyere utdanning, og PR-konsulent er et av disse yrkene.

Dermed er det ikke noe i veien for at du kan opparbeide deg kompetanse, for så å begynne å tilby dine tjenester til bedrifter så tidlig som mulig. Du kan rett og slett jobbe som frilanser frem til du får muligheten til å jobbe i et vaskekte PR-byrå! 

Et forstørrelsesglass

5) God søknad og CV

Både høyere utdanning og frilansjobbing er noe som vil ta seg godt ut på en fremtidig søknad og CV. Derfor vil det uten tvil være noe du bør ha i bakhodet allerede på et tidlig stadium.

Det er tross alt søknaden og CV-en din fremtidige arbeidsgiver bruker som utgangspunkt når vedkommende skal å danne seg et bilde av hvordan du er som person og som en mulig arbeidstaker.

Tre skribenter

Vi hjelper deg med PR

I arbeid med kommunikasjon vil et PR-byrå være et nyttig verktøy. Disse konsulentene kan nemlig hjelpe deg med hva enn det er du trenger hjelp til!

Driver du din bedrift, men du mangler noen som kan ta seg av PR-biten for deg? Det er ikke noe du trenger å bekymre deg for i det hele tatt! Vi i Din Kommunikasjon hjelper deg mer enn gjerne med hva enn det skulle være.

Ved å ta kontakt med Din Kommunikasjon i dag så vil du få de første 500 ordene helt kostnadsfritt! Og hva er vel egentlig bedre enn det? Det er ingen grunn til å vente lenger, bare send oss en mail nå med en gang!