Nettbasert kommunikasjon
Nettbasert kommunikasjon har endret måten mennesker og bedrifter kommuniserer med hverandre på. I dag kan man raskt, enkelt og målrettet formidle budskap mellom avsender og mottaker. Dette åpner mange dører i markedsføringssammenheng!
I denne guiden finner du alt du trenger å vite om kommunikasjon på nett.
Hva er nettbasert kommunikasjon?
Nettbasert kommunikasjon er enkelt forklart all kommunikasjon som foregår via internett. Etter at internett ble introdusert på 1990-tallet, har stadig mer av kommunikasjonen mennesker imellom foregått digitalt.
Kommunikasjon kan være samtaler mellom mennesker, gjerne omtalt som toveis kommunikasjon. Det kan imidlertid også være snakk om enveiskommunikasjon, for eksempel gjennom annonsering. Her når avsender ut til mottaker (målgruppe) med et markedsføringsbudskap.
Ulike kanaler for kommunikasjon på nett
Det finnes mange former for nettbasert kommunikasjon. I dag er det blant annet vanlig å kommunisere gjennom følgende nettbaserte kanaler:
- Sosiale medier
- Snapchat
- X
- TikTok
- Videosamtaleløsninger og chat
- Skype
- Teams
- Slack
- Google Meet
- Messenger
- Forumer
- Blogger
- Nettaviser
Dette er bare noen eksempler på kanaler og plattformer der nettbasert kommunikasjon kan foregå. For markedsførere som ønsker å nå ut med et budskap til målgruppen, er både søkemotorer (f.eks. Google), sosiale medier og nettaviser viktige plattformer.
Fordeler ved digital kommunikasjon
Blant de viktigste fordelene ved digital og nettbasert kommunikasjon, kan vi nevne effektivitet, presisjon og enkelthet. Internett lar oss kommunisere med hverandre i sanntid – selv over lange avstander og på tvers av landegrenser.
Man kan raskt og enkelt nå frem med et budskap til mottaker. Her tenker vi ikke bare på kommunikasjon mennesker imellom, men også på markedsføring.
Av den grunn er det viktig at dagens virksomheter sørger for å implementere digitale kanaler i sin kommunikasjonsplanlegging. I dag kan du nå både eldre, yngre, kvinner og menn gjennom nettbaserte kanaler. Det gjelder bare å velge riktig kanal!
Nettbasert markedsføring
Sosiale medier og andre kanaler sitter på mye informasjon om brukerne. Av den grunn kan markedsførere nå ut til selv snevre målgrupper med stor presisjon. Man kan velge hvem som skal kunne se annonsene man legger ut på for eksempel Facebook, basert på alder, kjønn, interesser etc.
Tradisjonell markedsføring gjennom for eksempel brosjyrer i postkassen har langt fra samme presisjon. Her må man sende budskapet sitt til mange, og en stor andel av disse er kanskje ikke i målgruppen. Dette fører til bortkastet bruk av ressurser. Sånn sett er nettbasert kommunikasjon mer bærekraftig og økonomisk, samtidig som det er mer effektivt.
For at nettbasert markedsføring skal være effektivt, er det imidlertid viktig å sørge for at budskapet som kommuniseres er skreddersydd for målgruppen. Målet ditt er å engasjere og vekke oppmerksomheten til målgruppen.
Motta hjelp med nettbasert kommunikasjon
Nettbasert kommunikasjon åpner for mange spennende muligheter, også for virksomheter. Skal du lykkes, er det imidlertid viktig å kjenne målgruppen og dens behov. Deretter må budskapet skreddersys, slik at det motiverer mottaker til å utføre ønsket handling.
Din Kommunikasjon hjelper små og store bedrifter med nettbasert kommunikasjon. Vi skreddersyr blant annet annonsetekst og tekst til innholdsmarkedsføring, slik at du når ut til målgruppen din på en effektiv måte.