48 38 14 88 post@dingruppen.no

Merkeelement og kommunikasjon 

Et merkeelement er en viktig del av bedriftens kommunikasjon med målgruppen. Fra logo og fargevalg til fonter – merkevarens kjennetegn kan si noe om både kvalitet og verdier. Det er for eksempel ikke tilfeldig at Facebook, LinkedIn, Outlook og en rekke andre har blått og hvitt i logoene sine. Disse fargene utstråler seriøsitet, lojalitet og sikkerhet 

Her kan du lære mer om hvordan merkeelementer og kommunikasjon henger sammen! 

Hva er et merkeelement? 

Merkeelementer er elementene eller byggesteinene en merkevare består av. Hvert av elementene bidrar til at merkevaren er og fremstår som den gjør. Her er noen eksempler på hva et merkeelement kan være:  

  • Logo 
  • Merkenavn 
  • Fargepalett 
  • Slagord 
  • Fonter  
  • Typografi 
  • Bilder og illustrasjoner  

Når man utvikler en merkevare vil hvert av disse elementene være av betydning for helhetsinntrykket som skapes. Virksomheter bruker ofte mye tid og ressurser på å skape merkevarer som appellerer til målgruppen i størst mulig grad. 

Hva er sammenhengen mellom merkeelement og kommunikasjon? 

Merkevaren din kommuniserer noe til omverdenen, basert på merkeelementene den består av. Farger og skrift kan for eksempel kommunisere lekenhet eller seriøsitet. Det samme gjelder bildene, logoen og andre elementer.  

Det er med andre ord ofte ikke tilfeldig hvilke merkeelementer man ender opp med. Er målgruppen unge jenter, bruker man kanskje andre farger og fonter enn dersom målgruppen er godt voksne bedriftsledere. 

Hva handler merkevarebygging om? 

Merkevarebygging viser til ulike aktiviteter en virksomhet utfører med det formål å utvikle, posisjonere og vedlikeholde omdømmet til merkevaren sin. Målet er å bidra til at det mentale bildet målgruppen har av merkevaren er slik virksomheten ønsker, og i henhold til målgruppens «smak».  

Gjennom merkevarebygging kan man tilføre tilleggsverdi til merkevaren. Man kan også bidra til at merkevaren ens skiller seg ut i mengden, og får et konkurransefortrinn.  

Merkevaren kan blant annet bygges opp gjennom PR og markedskommunikasjon, eller sponsing via profilerte personligheter (influensere og kjendiser). Det kan også oppnås gjennom markedsføring – for eksempel i sosiale medier.  

Det å velge merkeelementer som faller i smak hos målgruppen er også aktuelt når man jobber med merkevarebygging. Mange bedrifter fornyer merkevaren sin i et forsøk på å nå ut til målgruppen i større grad. Ny logo eller andre farger på nettsiden kan ha stor betydning! 

Hva er merkevarestrategier? 

En merkevarestrategi kan betraktes som virksomhetens langsiktige plan for hvordan målgruppen skal nås. Strategien inneholder gjerne en konkret plan for hvordan man skal skille seg ut på et konkurransepreget marked, og hvordan man skal appellere til målgruppen.  

Merkeelementer og kommunikasjon er derfor en viktig del av merkevarestrategien. Hvordan kan du kommunisere til målgruppen at merkevaren din er det beste valget for dem? Her kan farger, slagord, fonter og logo være av stor betydning! 

Få hjelp med å formidle bedriftens verdier! 

Ønsker du at bedriftens merkevare skal kommuniseres på best mulig måte til målgruppen? Innholdet du har på nettsiden, slagord og lignende har mye å si for hvordan merkevaren oppfattes.   

Din Kommunikasjon hjelper bedriften din med å nå ut til målgruppen ved hjelp av skreddersydd innhold. Kanskje du trenger et treffende slagord eller annonsetekst som får frem bedriftens personlighet? Vi har tjenestene du trenger!