48 38 14 88 post@dingruppen.no

Medium | Definisjon og eksempler! 

Ved hjelp av et medium kan informasjon formidles til mange mottakere. Presse, TV og radio er vanlige medier som de fleste av oss har god kjennskap til. Men det finnes også sosiale medier, der avsender kanskje er en privatperson uten kommersielle hensikter.  

I denne guiden forklarer vi deg alt du bør vite om medier! 

Hva er et medium (media)? 

Et medium er et kommunikasjonsverktøy som benyttes til å levere innhold til det som vanligvis er en større gruppe mottakere. Ofte er avsenderen en nyhetsformidler eller en kommersiell aktør, men ikke nødvendigvis.  

Det trenger heller ikke å være mange mottakere. Er det for eksempel snakk om sosiale medier, kan en privat avsender formidle et budskap til noen få utvalgte personer. Derfor kan vi gjerne gi følgende definisjon på hva et medium er:  

Et medium («mellomledd») er en formidlingskanal som gjør det mulig å kommunisere et budskap til få eller mange mottakere.  

Ulike typer media 

Det finnes mange eksempler på medier. Avhengig av hva mediet benyttes til og hvor mange mottakere det er, kan vi dele dem inn i ulike kategorier. Blant de mest kjente kategoriene finner vi massemedier og sosiale medier.  

La oss se nærmere på disse!  

Massemedier 

Massemedier er formidlingskanaler som tillater avsender å nå ut til et sammensatt og stort antall mottakere. Kanalen er som regel teknologisk, og gjør det mulig å formidle budskapet på kort tid selv for et geografisk spredt publikum.  

Avsender kan være redaksjonen selv, for eksempel dersom det er en avis eller en TV-kanal. Det kan blant annet være snakk om underholdning eller nyheter. Men også markedsførere kan formidle budskap gjennom massemedier. Annonser og annen reklame er vanlig både i aviser og øvrige medier.  

Her er noen eksempler på massemedier:  

  • TV 
  • Radio 
  • Aviser og presse 
  • Bøker 
  • Internett 
  • Magasiner og ukeblader 
  • Tidsskrifter 
  • Film  

Sosiale medier 

Et sosialt medium er en nettside eller app som tillater brukerne å lage og dele innhold, samt å bygge sosiale nettverk. I dag benyttes sosiale medier av mange privatpersoner, for eksempel til kommunikasjon med venner og andre.  

De sosiale mediekanalene benyttes imidlertid også av virksomheter og andre med kommersielle interesser. Kanalene kan brukes til markedsføring, nyhetsformidling eller spredning av offentlig informasjon og politiske meninger.   

Her er eksempler på sosiale medier som er populære i Norge:  

  • LinkedIn 
  • YouTube 
  • Facebook 
  • X (Twitter) 
  • Snapchat 
  • TikTok 
  • Instagram 

Valg av medium til markedsføring 

Driver du en bedrift, og ønsker å nå ut til målgruppen din med informasjon eller et markedsføringsbudskap? Da er medier svært nyttige verktøy. Merk deg at du bør velge kommunikasjonsmedium basert på hvilen målgruppe som skal nås.  

Du kan også velge en mediemiks bestående av flere kanaler. Dette er smart om du har en sammensatt målgruppe, eller dersom målgruppen kan nås gjennom flere kanaler. 

Få hjelp til kommunikasjon i ditt valgte medium 

Vi har nå gitt deg en definisjon på hva medium er, og delt noen eksempler og bruksområder. Dersom du planlegger å benytte deg av kommunikasjon via et medium, trenger du imidlertid også skreddersydd innhold.   

Skal du nå frem til målgruppen med ønsket budskap, må innholdet nemlig kommuniseres på riktig måte. Vi hjelper deg å engasjere bedriftens potensielle og eksisterende kunder med innhold av høy kvalitet!