Mediekanal – hva er det?
Ved hjelp av en mediekanal kan bedriften din enkelt nå ut med små og store budskap til målgruppen. Kanskje du ønsker å formidle informasjon om et nytt produkt? Da gjelder det å velge de riktige mediekanalene om budskapet skal nå frem.
Finn ut hva en mediekanal er, hvilke kanaler som finnes og hvordan du setter i gang!
Hva er en mediekanal?
En mediekanal er kort fortalt en kanal som gjør det mulig for en avsender å kommunisere med omverdenen. Av den grunn kan man også kalle mediekanaler for kommunikasjonskanaler.
Ved hjelp av en mediekanal kan avsender for eksempel spre et reklamebudskap til få eller mange mottakere. Mediekanaler er med andre ord et viktig verktøy for alle virksomheter som driver med markedsføring.
Ulike typer mediekanaler
Det finnes mange ulike mediekanaler. Vi grupperer gjerne mediekanalene inn i hovedgrupper som digitale og analoge kanaler. Dernest finnes det undergrupper og enkeltmedier. Innenfor grafiske mediekanaler som aviser, finner vi for eksempel enkeltmedier som Dagbladet og VG.
Her er en oversikt over noen vanlige mediekanaler som ofte benyttes innen markedsføring:
- Digitale mediekanaler
- E-post
- SMS
- Internett (sosiale medier etc.)
- Grafiske mediekanaler
- Aviser
- Reklamebrosjyrer
- Analoge mediekanaler
- Kinoreklame
- Radio
- TV
Hvordan velge riktig mediekanal?
Og så til det store spørsmålet: Hvordan kan du vite hvilken mediekanal du bør bruke? Svaret er at dette avhenger av hvem målgruppen din er. Om målgruppen din består av eldre personer, er kanskje aviser eller radio mer aktuelle kanaler enn sosiale medier.
Dersom målgruppen din består av yngre, bør du på tilsvarende vis velge kanaler du vet de ferdes hyppig i. Det kan for eksempel være snakk om nettbaserte og digitale kommunikasjonskanaler som TikTok eller Snapchat.
Lag en mediemiks med forskjellige mediekanaler
Det er viktig å huske på at det ikke nødvendigvis bare er én mediekanal som kan tas i bruk. Dette avhenger av hvilke medievaner målgruppen din har. Mange hører for eksempel på radio og podcaster, men kan også bruke mye tid på sosiale medier.
Ved hjelp av grundige analyser kan du finne ut hvilke kanaler det er mest gunstig å kommunisere med målgruppen gjennom. Det å benytte seg av flere mediekanaler i markedsføringen, omtales gjerne som markedsmiks.
Jobb med budskapet du formidler i mediekanalene
Valg av mediekanal er én ting. Budskapet du formidler er en annen ting – og minst like viktig å ta hensyn til. Det hjelper ikke å bruke riktige mediekanaler dersom budskapet ikke treffer målgruppen.
Sørg for å avdekke målgruppens behov og vaner, slik at både kanal og budskap optimaliseres. Her er kunnskap om idealkunden alfa og omega.
Få hjelp med kommunikasjon i ulike kanaler
Har bedriften din planer om å markedsføre et produkt eller en tjeneste? Det å velge riktig mediekanal er helt avgjørende om du skal treffe målgruppen. Samtidig er det viktig å skreddersy budskapet slik at det vekker mottakers oppmerksomhet.
Synes du dette kan være vanskelig? I så fall har Din Kommunikasjon tjenestene du trenger. Vi sørger for at budskapet ditt kommuniseres best mulig til målgruppen!