Markedskommunikasjon

Er du en av de som ikke klarer å følge helt med på alle de forskjellige, men ganske like begrepene i kommunikasjonsbransjen? Da er du garantert ikke alene! Markedskommunikasjon er bare ett av uttrykkene vi stadig hører i denne bransjen.

Det kan hende at du har hørt begrepet markedskommunikasjon i andre sammenhenger også. For dette er et begrep som ofte blandes sammen med reklame. Det er et annet aspekt ved kommunikasjonsbransjen, som også blir mye brukt av andre bransjer.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på markedskommunikasjon. Hvordan definerer man dette begrepet, og hvor mange typer markedskommunikasjon finnes det egentlig? Det er hovedsakelig det du kan lese mer om nedenfor!

Et forstørrelsesglass

Hva er markedskommunikasjon?

At folk blander markedskommunikasjon og reklame sammen, er noe vi ser ganske ofte. Og vi kunne selvsagt sagt at det er feil, men det er jo egentlig ikke det heller. For reklame er jo en form for markedskommunikasjon.

Men samtidig er det helt riktig å si at markedskommunikasjon er så mye mer enn bare reklame. Så hva er egentlig markedskommunikasjon?

Markedskommunikasjon er rett og slett kommunikasjon som foregår mellom en spesifikk virksomhet og et spesifikt marked. Dermed er kommunikasjonen mellom en bedrift og kundene deres et klassisk eksempel på markedskommunikasjon.

En bunke med dokumenter

Flere typer markedskommunikasjon

Nå som vi har slått fast at markedskommunikasjon er mye mer enn reklame, så er det på sin plass å gå litt nærmere inn på dette. Vi skiller hovedsakelig mellom 5 typer markedskommunikasjon.

Nedenfor skal vi fordype oss i de ulike typene av markedskommunikasjon som vi har i dag.

Håndtrykk

Direkte markedsføring

Direkte markedsføring er en form for markedskommunikasjon som folk flest bombarderes med flere ganger i uken, om ikke hver eneste dag. Denne typen for markedskommunikasjon skjer både direkte og indirekte.

Denne typen for markedskommunikasjon har mange likhetstrekk med reklame, men det som skiller det fra det tradisjonelle formatet er at folk flest ofte ikke tenker på dette som reklame. Særlig ikke om det gjennomføres på en indirekte måte. 

Det finnes flere eksempler på direkte markedsføring, og noen av dem er å handle på nettet eller å bla gjennom en katalog du fikk i postkassen. Telefonsalg er også en form for direkte markedsføring.

En person som viser frem arbeidet sitt

Holdningspåvirkning

Når du står i kassen på en klesbutikk for å betale varene dine, så er det ikke uvanlig at personen som ekspediterer deg spør om du trenger for eksempel en 3 pk sokker eller en bunt med hårstrikker. Grunnen til dette er at de antageligvis har kampanje på disse varene i det aktuelle tidsrommet, og det er et klassisk eksempel på holdningsvirkning.

Holdningspåvirkning kan også være at du befinner deg i en dagligvarebutikk med en ferskvaredisk, hvor arbeiderne bak disken har disket opp med noen smaksprøver. Hensikten med dette er å friste deg til å smake på det. I beste fall synes du at det smakte så godt at du ender opp med å kjøpe det aktuelle produktet i stedet for det du egentlig skulle ha. 

Det finnes også flere andre eksempler på holdningspåvirkning, deriblant demonstrasjoner som finner sted i sentrum av byen der du bor eller underholdning.

En person som hopper over hekk

PR

En annen form for markedskommunikasjon er PR. PR står for public relations, eller informasjon og samfunnskontakt som det også kalles på norsk. 

I motsetning til det vi har sett på ovenfor, så er ikke PR noe som man ser veldig ofte. Grunnen til det er at denne formen for markedskommunikasjon vanligvis brukes av bedrifter, som ønsker å nå ut til et større publikum på en gang. 

Også i forbindelse med PR er det mange eksempler vi kan peke på. I dette tilfellet vil pressemelding være et klassisk eksempel, men PR kan også være arrangementer og foredrag som folk deltar på.

Personer som samarbeider

Reklame

Deretter har vi reklame, som jo er det folk flest tenker på som markedskommunikasjon. Dermed er dette en form for markedskommunikasjon som de fleste vet hva er.

I tillegg til at det er en form for markedskommunikasjon, så er reklame en form for betalt markedsføring. Avsender har altså betalt penger for at budskapet deres skal nå frem til deg, og det er sannsynligvis ikke noe du personlig har bedt om. 

Det er imidlertid ingen tvil om hvem som er avsenderen i forbindelse med reklame, uavhengig av om du eksponeres for reklamen fysisk eller på nett. Skjult reklame er nemlig forbudt.

Også i forbindelse med reklame finnes det mange eksempler. Det kan være reklamebrosjyrer du får i postkassen, annonser øverst eller på siden i nettleseren din eller reklamene du er nødt til å lide deg gjennom på TV, kino eller når du ser på YouTube-videoer på PC-en.

Personer som lager sjekkliste

Salg

Husker du eksemplene vi nevnte i forbindelse med holdningspåvirkning? Visste du i så fall at dette også kan fungere som eksempler på salg? Den formen for salg som skjer ansikt til ansikt, for å være litt mer spesifikk. 

Uansett hvilken butikk du befinner deg i, så kan det være aktuelt å henvende deg til en av de som jobber der. Det gjør du naturligvis når du skal gjøre opp for deg i kassen, men det kan hende du trenger hjelp før du kommer så langt. Og den personlige servicen de gir deg er faktisk en form for markedskommunikasjon.

Tre skribenter

Vi hjelper deg med PR!

Markedskommunikasjon er noe som er aktuelt for de fleste av dagens bedrifter. Det er et nyttig verktøy for å få spredd ordet eller budskapet ditt på en rask og effektiv måte!

Markedskommunikasjon og PR er et møysommelig arbeid. Det er med andre ord noe du og teamet ditt er nødt til å jobbe med kontinuerlig, og så vil dere se endringer sakte, men sikkert. For dette er langt ifra noe som skjer av seg selv, eller over natten.

Driver du en bedrift som sliter med å bygge opp et godt forhold med pressen? Det er noe vi i Din Kommunikasjon kan hjelpe deg med! Hos oss jobber det nemlig konsulenter som har flere års erfaring med denne typen arbeid, og nå kan du dra nytte av denne erfaringen.

Ta kontakt med oss så fort du er ferdig med å lese denne setningen. Da vil du få de første 500 ordene gratis! Høres ikke det ut som en god avtale?