Kreativ markedskommunikasjon

Det er én ting nordmenn alltid har i sekken når de skal ut på tur. Det spiller ingen rolle hvilken tur det er; Det kan være både fjelltur og skitur. Men Kvikk Lunsjen har alltid en fast plass i norske tursekker på slike turer. Hvorfor det er slik, er nøyaktig det kreativ markedskommunikasjon handler om!

Kreativ markedskommunikasjon handler naturligvis om mye mer enn hvorfor nordmenn er glade i Kvikk Lunsj. For eksempel hvorfor er lussekatter best den 13. desember (hvis man ser bort fra det religiøse aspektet)? Kreativ markedskommunikasjon byr på mange spennende problemstillinger! 

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva kreativ markedskommunikasjon egentlig er. I tillegg skal vi se på de ulike kommunikasjonseffekten denne kommunikasjonsformen gir, samt hva som skal til for å kunne jobbe med dette.

Forstørrelsesglass

Hva er kreativ markedskommunikasjon?

Hva er kreativ markedskommunikasjon? Det er en kommunikasjonsform som kombinerer markedskommunikasjon, strategi og kreativitet. Dette er altså et fagfelt hvor man skal tenke kommersielt på en kreativ måte.

Det er ikke uvanlig at folk blander markedskommunikasjon og reklame. Det er ikke nødvendigvis feil, men det betyr ikke at det er riktig heller. For ja, reklame er en form for markedskommunikasjon, men markedskommunikasjon er samtidig så mye mer enn det. Markedskommunikasjon kan deles inn i fem hovedgrupper:

  • Direkte markedsføring
  • Holdningspåvirkning
  • PR
  • Reklame
  • Salg

Når vi så setter adjektivet «kreativ» foran blir det fullstendige begrepet «kreativ markedskommunikasjon». Dette indikerer rett og slett at man er nødt til å tenke kreativt i møte med disse arbeidsoppgavene.

Folk som lager sjekkliste

Markedskommunikasjon – ulike kommunikasjonseffekter

I og med at markedskommunikasjon kan deles inn i forskjellige hovedgrupper, så sier det seg selv at man ønsker å oppnå ulike kommunikasjonseffekter. De kan deles inn i tre hovedgrupper:

  • Økonomiske effekter – Hensikten er å selge et produkt. Da må man først finne ut hvordan man skal få folk til å legge merke til produktene på en måte som får dem til å ville kjøpe det
  • Adferdseffekter – Her er hensikten å spre ordet om det aktuelle produktet. Dette kan være i form av både reklame eller at forbrukerne snakker om produktet. Omtalen må være positiv, slik at det på søkt bidrar til økt kjøpsstatistikk.
  • Psykologiske effekter – Her ønsker markedsføreren å nå inn til kundene på psykisk. Det er ikke nok at kundene snakker positivt om det aktuelle produktet; De må også føle at de kjenner produktet, slik at de på sikt begynner å føle på en slags lojalitet ovenfor det.

Hvilken kommunikasjonseffekt man ønsker vil naturligvis variere med utgangspunkt i nøyaktig hva man jobber med.

En person som viser sine prestasjoner

Ta utdanning i kreativ markedskommunikasjon

Hvis du synes kreativ markedskommunikasjon virker interessant, så kan du utdanne deg innen feltet. Etter at du er ferdig med videregående, så kan du ta en bachelorgrad i kreativ markedskommunikasjon. På dette studiet vil du lære om:

  • Hvordan analysere et marked
  • Hva som foregår i hodet på forbrukere i møte med markedskommunikasjon
  • Bruk av kreative metoder
  • Samfunnsforståelse
  • Strategisk tenkning 

Kreativ markedskommunikasjon er en utdanning som kombinerer kreativitet og kommersiell tankegang. Dette studiet er et bevis på at markedskommunikasjon og kreativitet faktisk går hånd i hånd, og dette studiet er perfekt for deg som ønsker å lære mer om hvorfor det er slik. Dette er også en praktisk rettet utdanning, noe som i seg selv kan være kjempegøy.

Men det har seg også slik at en bachelor i kreativ markedskommunikasjon åpner mange dører. Dette er en allsidig utdanning som gjør at du kan gå inn i mange forskjellige yrker, både i bransjer hvor kreativitet er i sentrum og bedrifter som har egne markedsavdelinger. Her er noen eksempler:

  • Markedsansvarlig (f.eks i en markedsavdeling hos en bedrift)
  • Konsulent (f.eks reklamekonsulent)
  • Prosjektleder (f.eks i et kommunikasjonsbyrå)

Hvis du derimot er litt usikker på om kreativ markedskommunikasjon er riktig gren, så finnes det mange andre lignende studier hvor kreativiteten ikke flyter over på samme måte:

  • Markedsføring og salgsledelse
  • Markedsføring og merkevareledelse
  • Digital markedsføring