48 38 14 88 post@dingruppen.no

Kommunikasjonstiltak 

Sliter du med å kommunisere med målgruppen din på en effektiv måte? Da har det sannsynligvis oppstått støy et eller annet sted i kommunikasjonen. Ved hjelp av kommunikasjonstiltak, kan du løse floken på en effektiv og enkel måte. 

Her er alt du trenger å vite! 

Hva er kommunikasjonstiltak? 

Kommunikasjonstiltak kan beskrives som tiltak man innfører med det mål å effektivisere kommunikasjonsprosessen. Vi snakker her først og fremst om tiltak som utføres av bedrifter og organisasjoner som skal gjennomføre intern eller ekstern kommunikasjon. 

En bedrift kan for eksempel innføre tiltak for å optimalisere kommunikasjonen av et budskap ut til målgruppen (potensielle kunder). 

For at kommunikasjonen skal være så effektiv som mulig, er bedriftens markedsavdeling da avhengig av å skaffe informasjon om målgruppen. Hva er målgruppen er interessert i, og hvilke kanaler er det vi kan få tak i dem? 

I markedsføringsbransjen er det mange om beinet, og da er du avhengig av at kundene legger merke til produktene som akkurat bedriften din tilbyr. Kommunikasjonstiltak er metodene man bruker for å sørge for at budskapet når frem til målgruppen din. 

Ulike kommunikasjonstiltak 

Vi skal her se nærmere på kommunikasjonstiltak for bedrifter som ønsker å nå ut til målgruppen. I og med at konkurransen har blitt såpass stor, er man avhengig av å ta bevisste valg når det gjelder hvordan bedriften kommuniserer med kundene.  

En bedrift kan kommunisere med kundene sine på ulike måter. Konkrete kommunikasjonstiltak kan deles inn i to hovedgrupper – samarbeidstiltak og andre kommunikasjonstiltak. 

Samarbeidstiltak 

Samarbeidstiltak er en populær type kommunikasjonstiltak som mange bedrifter benytter seg av i dag. Dette kan også kalles for influencer marketing. Forutsetningen for dette kommunikasjonstiltaket er at bedriften samarbeider med én eller flere aktører med stor synlighet i sosiale medier. 

Bedriften din har hovedsakelig tre ulike alternativer: 

  • Inngå kommunikasjonsallianser: Sponsing av varer og tjenester 
  • Samarbeid med influensere: Bedriften betaler personer med stor innflytelse for et gitt antall poster i vedkommende sine kanaler 
  • Produktplasseringer: Bedriften betaler for at produktene deres skal plasseres i et bilde, f.eks. på TV. 

Andre kommunikasjonstiltak 

Det finnes også andre kommunikasjonstiltak man kan bruke. Disse er gjerne tiltak som folk flest vet litt mer om, da disse de har eksistert i veldig lang tid. Eksempler på slike kommunikasjonstiltak er PR, innholdsmarkedsføring og event marketing. 

Innunder PR kan vi for eksempel nevne utsendelse av pressemeldinger. Dersom disse fanges opp og publiseres av medier, kan bedriften få verdifull omtale som når ut til målgruppen. 

Unngå bruk av tilfeldige kommunikasjonstiltak 

Det å velge kommunikasjonstiltak helt vilkårlig, lønner seg sjelden. Husk å alltid ha målgruppen i bakhodet når du velger tiltak. Er målgruppen din eldre, er det kanskje ikke så hensiktsmessig å la en influenser sponse produktene dine på bloggen sin. Budskapet må tross alt nå ut til mottaker. 

Når du har bestemt deg for hvilke kommunikasjonstiltak du skal bruke, kan det være en god idé å teste effekten av dem. Dette vil være nyttig å vite før du iverksetter større kampanjer eller prosjekter. 

Og husk: Det er alltid lurt å ha en klar og tydelig kommunikasjonsstrategi før du iverksetter tiltak. Holder det med ett enkelt kommunikasjonstiltak, eller bør du gå for flere?  

Vi hjelper deg å kommunisere med målgruppen 

Synes du det er vanskelig å finne ut hvilke kommunikasjonstiltak som kan være aktuelle for deg? Selv om influencer marketing er et svært populært kommunikasjonstiltak, så er det ikke nødvendigvis veien å gå for alle. 

Din Kommunikasjon hjelper deg med å planlegge gode kommunikasjonstiltak, og bistår dessuten med selve kommunikasjonen. Trenger du for eksempel en pressemelding eller et informasjonsskriv, utarbeider vi dette for deg! 

Kontakt oss i dag om du ønsker hjelp tilpasset ditt behov!