Kommunikasjonsplan

Jobber du i kommunikasjonsbransjen? Kanskje du til og med driver din egen kommunikasjonsbedrift? Uansett hvilken beskrivelse som passer på deg, så er sannsynligheten veldig stor for at du vet hvor viktig en god kommunikasjonsplan er.

En kommunikasjonsplan vil være et nyttig verktøy i forbindelse med hvert eneste prosjekt som går ut på å kommunisere med en målgruppe. Kommunikasjonsplanen vil sørge for at du oppnår målene dine!

Kommunikasjon er noe alle har et forhold til. Men det betyr ikke automatisk at alle er gode kommunikatorer. Det er faktisk så langt ifra sannheten som det er mulig å komme. I stedet er kommunikasjon et vanskelig konsept, og for å bli god til det så må du øve. 

I denne artikkelen skal vi se nærmere på verktøyet «kommunikasjonsplan» og hva som egentlig ligger i dette begrepet. I tillegg skal vi blant annet se på forskjellene mellom en kommunikasjonsplan og en kommunikasjonsstrategi. 

PC, dokument og forstørrelsesglass

Kommunikasjonsplan definisjon

Hva er en kommunikasjonsplan? Veldig mange av ordene som brukes i forbindelse med kommunikasjon er sammensatte ord, og ordet kommunikasjonsplan er intet unntak.

Også kommunikasjonsplan er et sammensatt ord, og det består av stammene kommunikasjon og plan. Disse ordene er knyttet sammen av en binde-s.

Kommunikasjon er et ord som kan regnes som allmennkunnskap, så det sier seg nesten selv hva det er. Innholdet i dette ordet viser rett og slett til aktiviteten å formidle et budskap. Det finnes forskjellige former for kommunikasjon.

Den siste ordstammen som kommunikasjonsplan består av, er ordet plan. Og det defineres rett og slett som prosjektets formål. Det handler om hva du og teamet ditt har lyst til å oppnå med dette spesifikke prosjektet.

En bunke med dokumenter

Kommunikasjonsplan vs. kommunikasjonsstrategi

I forbindelse med kommunikasjonsarbeid er det mange ord som ligner på hverandre. Og i dette tilfellet er det ordene kommunikasjonsplan og kommunikasjonsstrategi som vi refererer til.

Om du har blandet disse ordene med hverandre en eller flere ganger, så er det ikke noe du trenger å skamme deg over. For du er nok ikke alene, da disse ordene er veldig like. I tillegg går de hånd i hånd, og det gjør naturligvis ikke saken noe bedre.

Før noen kan starte en bedrift så må de først gjennom en planleggingsprosess. I løpet av denne prosessen bør man alltid utvikle en kommunikasjonsstrategi. I praksis dreier dette seg om hva du ønsker å oppnå med bedriften din, men det kan fort bli litt abstrakt.

Etter hvert som prosessen skrider frem og man faktisk får hjulene i gang, så skal innholdet i bedriftens kommunikasjonsstrategi konkretiseres. Og det er det man gjør i en kommunikasjonsplan. Kommunikasjonsplanen handler rett og slett om hva man faktisk skal gjøre, og ikke bare hva man tror kommer til å fungere.

Folk som samarbeider

Planen kan være enkel eller avansert

Det finnes ingen fasit når det gjelder hvordan en kommunikasjonsplan skal settes opp. Den kan faktisk være nøyaktig så enkel eller så avansert som du personlig ønsker at den skal være. 

Fremfor å ta sikte på at en kommunikasjonsplan skal være «enkel» eller «avansert», så bør du i stedet sørge for at den er så informativ som overhodet mulig.

Likevel er det viktig å understreke at det ikke finnes noen fasit her. Det viktigste er at du er i stand til å tolke det som står skrevet i planen på et senere tidspunkt også!

Din Text

Vi hjelper deg!

En kommunikasjonsplan er en konkretisert (og kanskje litt kortere) versjon av kommunikasjonsstrategien. I tillegg utarbeides det som regel ny kommunikasjonsplan for hvert enkelt prosjekt, og slik er det naturligvis ikke med en kommunikasjonsstrategi.

Trenger du hjelp med å utarbeide en kommunikasjonsplan til bedriften din? Vi i Din Kommunikasjon har kunnskapen som skal til for å hjelpe deg med det, uavhengig av hvor enkel eller avansert du ønsker at den skal være!

Akkurat nå har vi dessuten et veldig lukrativt tilbud gående. Hos oss vil du nemlig få de første 500 ordene gratis, noe som i praksis betyr at du kan teste oss ut før du tar en endelig avgjørelse på om du vil benytte deg av våre tjenester eller ikke. I tillegg er vært tilbud helt uforpliktende helt frem til du har bestemt deg for å takke ja til det! 

Så hva er det egentlig du venter på? Ta kontakt med oss i dag, så vi kan vise deg hvorfor du ikke kommer til å ville bruke et annet tekstbyrå etter at du har sett hva vi kan gjøre for deg!