48 38 14 88 post@dingruppen.no

Kommunikasjonskanal – det du trenger å vite! 

Med riktig kommunikasjonskanal kan du sørge for at budskapet ditt når frem til målgruppen på en effektiv måte. Kanskje har bedriften din planlagt en kampanje? Gjennom kanaler som Facebook kan man kommunisere med potensielle kunder på treffsikkert vis.  

Her er alt du trenger å vite om kommunikasjonskanaler! 

Definisjon: Hva er en kommunikasjonskanal? 

En kommunikasjonskanal er enkelt forklart en kanal som benyttes for å videreformidle et budskap fra en avsender til en mottaker.  

I mange tilfeller er det snakk om tekniske, digitale og nettbaserte kanaler, men det kan også være snakk om mer tradisjonelle, fysiske formidlingsmetoder. I dag er det i stor grad de digitale kanalene som foretrekkes, da de lar en nå ut til selv snevre målgrupper med stor presisjon. 

Eksempler på kommunikasjonskanaler 

Det finnes et bredt spekter av kommunikasjonskanaler. Noen ganger kan kommunikasjonen foregå begge veier, noe som vil si at også mottaker kan kommunisere tilbake til avsender. Andre ganger er det snakk om enveiskommunikasjon, der mottaker er passiv.  

Her er noen eksempler på forskjellige kommunikasjonskanaler: 

  • Sosiale medier, som f.eks. … 
    • Facebook 
    • Instagram 
    • TikTok 
    • LinkedIn 
    • Snapchat 
  • E-post 
  • TV-reklamer 
  • SMS 
  • Aviser 
  • Telefon 
  • Brev 
  • Brosjyrer 
  • Annonser (f.eks. bannerannonser) 
  • Egen nettside 

Valg av kanal er viktig ved markedsføring 

Er det snakk om markedsføring, er valg av kommunikasjonskanal neppe tilfeldig. Markedsførere vektlegger å benytte kanaler som gjør det mulig å nå ut til målgruppen på en mest mulig effektiv måte. 

Ønsker du for eksempel å nå ut til eldre, er kanskje ikke TikTok den kommunikasjonskanalen du benytter deg av. Her kan det være mer gunstig å kommunisere via e-post, brev, brosjyrer, SMS eller lignende.  

Skal du derimot kommunisere med yngre mottakere, er ofte sosiale medier et godt valg. De yngste nås gjerne gjennom TikTok og Instagram. En målgruppeanalyse er gull verdt i forbindelse med markedsføring. Finn ut hvor målgruppen din ferdes! 

Bedriftens hjemmeside som kommunikasjonskanal 

Bedriftens hjemmeside er også en kommunikasjonskanal. Her kan du dele innhold uten direkte kostnader, for eksempel i form av blogginnlegg og guider. Sistnevnte er supre i forbindelse med innholdsmarkedsføring (content marketing).  

Der man tidligere nådde målgruppen gjennom oppsøkende markedsføring, er det i dag mer vanlig å la målgruppen komme til seg. Målet med innholdsmarkedsføring er å tiltrekke målgruppen med kvalitetsinnhold som guider.   

Gjennom søkemotoroptimalisering kan innholdet optimaliseres for søkemotorer som Google. Dette bidrar til at flest mulig havner på din nettside når de søker på relevante søkeord i søkemotoren.   

Bedriftens hjemmeside er med andre ord en svært verdifull kommunikasjonskanal, og bør ikke undervurderes! 

Motta hjelp med markedsføring i kommunikasjonskanaler 

Har du et budskap du gjerne skulle ha formidlet til en gitt målgruppe? Gjennom riktig kommunikasjonskanal kan du oppnå nettopp dette. Samtidig er det viktig at innholdet du formidler er skreddersydd den aktuelle målgruppen. 

Din Kommunikasjon hjelper deg med å nå ut til målgruppen din gjennom et bredt spekter av kommunikasjonskanaler! Vi har blant annet bred erfaring med markedsføring gjennom sosiale medier, hjemmesider og e-post.  

Kontakt oss i dag, og finn løsningen som passer bedriften din best!