48 38 14 88 post@dingruppen.no

Kommunikasjonskanal | Definisjon og tips! 

Lurer du på hva en kommunikasjonskanal er, og leter etter en definisjon? Når et budskap skal overføres fra en sender til en mottaker, gjøres dette ofte via en kanal. Det kan for eksempel være snakk om SMS, sosiale medier eller e-post. 

Her ser vi nærmere på kommunikasjonskanaler!  

Hva er en kommunikasjonskanal? 

Enkelt forklart er kommunikasjonskanaler medier eller plattformer som gjør det mulig å sende et budskap til en mottaker. Dette benyttes svært ofte innen kommunikasjon, og da særlig når budskapet skal overføres på avstand.  

I en vanlig samtale ansikt til ansikt er det som regel ikke behov for noen kommunikasjonskanal. Ønsker du derimot å formidle opplysninger til mange mottakere eller på avstand, er kommunikasjonskanaler gull verdt! 

Eksempler på kommunikasjonskanaler  

Det finnes et bredt spekter av kommunikasjonskanaler. Noen av dem er elektroniske, tekniske eller digitale, mens andre er fysiske. Ofte formidles budskapet via internett, men dette kan variere.  

Her er noen eksempler på hva en kommunikasjonskanal kan være:  

  • TV 
  • SMS 
  • Telefon 
  • Radio 
  • E-post 
  • Magasiner 
  • Aviser 
  • Sosiale medier 
  • Bannerannonser 
  • Brev  

Kanaler som X, Facebook, TikTok, Instagram og LinkedIn faller innunder kommunikasjonskanalen «sosiale medier». På samme måte vil P4 og P3 karakteriseres som mediekanaler i kategorien «radio». Ønsker du å benytte kommunikasjonskanalen «aviser», er kanskje Aftenposten eller VG aktuelle medier.  

Du velger med andre ord først hva slags kommunikasjonskanal du vil benytte deg av. Deretter må du avgjøre hvilke medier/enkeltkanaler du ønsker å ta i bruk.  

Tips: Velg en passende mediemiks! 

Skal du klare å nå ut til målgruppen din, kan det være gunstig å gå for en såkalt mediemiks. Dette vil si at du kombinerer flere kommunikasjonskanaler i din kommunikasjon med målgruppen.   

Ofte vil dette være mer effektivt – og ikke lønnsomt – enn å satse alt på én kanal. Husk at ikke alle i målgruppen nødvendigvis benytter seg av de samme mediene.   

Du kan for eksempel kombinere e-postmarkedsføring, SMS-markedsføring og annonser på sosiale medier. Miksen du velger kan sikre at du når målgruppen din best mulig, og fra ulike «vinkler». 

Hvilken kommunikasjonskanal bør du velge? 

Det er umulig å gi deg et fasitsvar på dette, da valg av kommunikasjonskanal(er) bør avgjøres på bakgrunn av målgruppe. Kort fortalt bør du gjøre research, og finne ut hvor målgruppen din ferdes. Bruker de sosiale medier? Og i så fall – hvilke?  

Digital markedsføring på sosiale medier er svært populært. Men det er viktig å velge riktig kanal. Unge er for eksempel oftere på TikTok enn andre, mens bedriftskunder oftere kan nås på LinkedIn. Se an målgruppen din, og utfør nødvendige analyser. 

Få hjelp med kommunikasjon i ulike kanaler 

Det er ikke bare valg av kommunikasjonskanal som er viktig. Du bør også tenke over nøyaktig hva som skal kommuniseres. Er ikke budskapet ditt tilspisset målgruppen, risikerer du at markedsføringen ikke har noen effekt.  

Vi i Din Kommunikasjon har spesialisert oss på nettopp kommunikasjon, og hjelper virksomheten din å nå ønsket målgruppe. Hos oss kan du bestille innhold til et bredt spekter av kommunikasjonskanaler, som for eksempel sosiale medier og e-post.  

Nå ut til målgruppen din på 1, 2, 3!