48 38 14 88 post@dingruppen.no

Kommunikasjon via sosiale medier 

Kommunikasjon via sosiale medier er nok noe du har erfaring med allerede. Kanskje du har lagt ut noen innlegg på LinkedIn i det siste, eller kommentert på et Instagram-bilde? Det å kommunisere på SoMe-kanaler er enkelt, og lar mennesker knytte kontakt på mils avstand. 

Sosiale medier er imidlertid ikke bare noe som kommer privatpersoner til nytte. Også bedrifter kan anvende SoMe-plattformer til sin fordel! 

Eksempler på kommunikasjon via sosiale medier 

Det finnes mange ulike former for kommunikasjon i sosiale medier. De ulike plattformene lar oss blant annet legge ut tekst, videoer og bilder. Alle disse formatene gjør det mulig å videreformidle et budskap.  

Noen ganger er det snakk om enveiskommunikasjon. Dette kan for eksempel være at man legger ut et innlegg og slår av kommentarfunksjonen. I andre tilfeller kommuniserer man begge veier.   

Det finnes mange ulike former for kommunikasjon. Og flere av dem kan anvendes gjennom sosiale medier som Facebook, TikTok, LinkedIn og Instagram. Her er noen konkrete eksempler på hvordan man kan kommunisere på SoMe: 

 

  • Innlegg  
  • Kommentarer 
  • Chat og privatmeldinger i innboks 
  • Videoanrop og lydanrop 

Sosiale medier – positive og negative sider 

De fleste er kjent med at sosiale medier kan ha både positive og negative sider. Blant de mer negative sidene, kan vi nevne økt skjermbruk. Mange av oss bruker nok litt for mye tid på Facebook og andre SoMe-plattformer i løpet av døgnet.   

Enkelte, og da kanskje særlig unge, opplever også mobbing eller at bilder spres mot deres vilje. Dette kan ha store konsekvenser for de som rammes, og er en uheldig utvikling. I det siste har det blant annet blitt innført mobilforbud på skoler, for å få bukt med problemene.  

Men selv om sosiale medier kan ha sine ulemper, er det ikke til å komme unna at de også har åpnet mange dører for oss.   

SoMe-plattformene gjør kommunikasjon lekende lett. Du kan knytte kontakter og holde kontakt med venner på mils avstand – også utenfor landegrensene. Meldinger, bilder og kommentarer overføres på millisekunder, og geografiske avstander viskes ut. 

Sosiale medier innen markedsføring 

For markedsførere har sosiale medier også en annen positiv side: De gjør målrettet markedsføring lekende lett! De fleste sosiale medier har nemlig opplysninger om brukerne sine. Basert på dette, kan annonsører målrette annonsene sine med stor presisjon. 

Bedrifter kan blant annet markedsføre produkter og tjenester på Facebook, TikTok, LinkedIn, Instagram og Snapchat. Dette kan blant annet skje gjennom annonser, enten det er bildeannonser, videoannonser eller tekst.  

Annonsering på sosiale medier koster naturlig nok penger. Men man kan til en viss grad også markedsføre seg gratis på SoMe-plattformer. Dette kan for eksempel gjøres gjennom innlegg på bedriftens egen profil. Man kan også arrangere konkurranser og oppfordre til deling av innleggene. 

Få hjelp til kommunikasjon via sosiale medier 

Kommunikasjon via sosiale medier byr på utallige muligheter, også for bedrifter. Gjennom innlegg og annonser kan du kommunisere ønsket budskap til målgruppen. Og det hele kan gjøres raskt, enkelt og med stor presisjon.  

Det er imidlertid viktig at budskapet/innholdet du kommuniserer er skreddersydd målgruppen din. Dette er noe vi i Din Kommunikasjon kan hjelpe deg med! Vi bistår med alt fra SoMe-innlegg til annonsetekst.  

La oss kommunisere budskapet ditt for deg!