Kommunikasjon på sosiale medier
Kommunikasjon på sosiale medier åpner mange muligheter, både for privatpersoner og bedrifter. I dag er det enklere enn noensinne å nå ut til mottakere på tvers av språk og landegrenser. Sosiale medier som Facebook og TikTok har mye av æren for dette.
Her får du innblikk i noen av fordelene og ulempene knyttet til kommunikasjon på sosiale medier. Finn også ut hvordan du kan nå ut til bedriftens målgruppe på SoMe-plattformer!
Hva er sosiale medier – enkelt forklart?
Sosiale medier kan defineres som apper og nettsider hvor brukerne kan dele innhold, kommunisere og bygge nettverk. Man kan typisk lage innlegg bestående av tekst, bilder og videoer som kan deles med nettverket og andre.
Innholdet man deler kan ofte kommenteres eller likes av følgere og andre som ser det. Dette muliggjør kommunikasjon på sosiale medier. Man kan på den måten pleie eksisterende vennskap, stifte nye bekjentskaper eller finne informasjon om andre mennesker.
På sosiale medier kan man også følge bedrifter, organisasjoner, kjendiser og andre, og se innholdet disse deler. Samtidig er plattformene populære for annonsører, som effektivt kan nå ut til målgruppene sine.
Eksempler på sosiale medier
Det finnes et bredt spekter av sosiale medier, og det dukker stadig opp nye. Noen av dem er imidlertid mer populære enn andre. Her er noen av plattformene som har aller flest brukere, både i Norge og utland:
- Snapchat
- X (Twitter)
- YouTube
Kommunikasjon foregår på alle overnevnte sosiale medier. Det å dele et innlegg på Instagram som kan kommenteres eller likes, er en måte å kommunisere på. Noen sosiale medier har til og med utviklet egne apper for kommunikasjon, slik som Facebooks Messenger.
Messenger er i dag en populær chatteapp, som også kan brukes til videosamtaler og utveksling av bilder.
Hva er bra med sosiale medier (og mindre bra)?
Sosiale medier får mye kritikk, og i det siste har det vært mye snakk om å forby bruk av mobiltelefoner på skoler. Dette handler i stor grad om at barn og unge bruker mye tid på sosiale medier. I noen tilfeller spres bilder og videoer uten tillatelse, noe som kan være problematisk.
Men det er også positive ting knyttet til bruken av sosiale medier. Enkel kommunikasjon er kanskje den største fordelen. SoMe-plattformer som Facebook og Snapchat gjør det mulig å kommunisere raskt og effektivt, selv på tvers av landegrenser.
På mange måter gjør sosiale medier verden litt mindre. Vi kommer tettere på hverandre, og kan enkelt utveksle idéer, meninger og annet innhold.
Sosiale medier åpner også utallige muligheter innen markedsføring. Sjekk ut vår guide om digital kommunikasjon og markedsføring om du vil vite mer!
Kommunikasjon på sosiale medier for bedrifter
For mange bedrifter kan sosiale medier benyttes til kommunikasjon med potensielle og eksisterende kunder. De potensielle kundene er gjerne personer som enda ikke kjenner til merkevaren din, men som er i målgruppen. Disse kan nås gjennom målrettet annonsering på sosiale medier.
Eksisterende kunder kan inkludere kunder som tidligere har handlet hos bedriften din. Noen av disse følger kanskje bedriften på sosiale medier som Facebook eller Instagram. Disse kan du nå gjennom engasjerende innlegg på plattformen.
Motta hjelp med kommunikasjon på sosiale medier
Kommunikasjon på sosiale medier er gull verdt for bedrifter. Virksomheter kan blant annet kommunisere gjennom annonser og innlegg på SoMe-plattformer som Instagram og Facebook. Dette kan være en super måte å nå ut til målgruppen på!
Din Kommunikasjon hjelper deg med å utarbeide innlegg og annonser til sosiale medier. Vi skreddersyr innholdet til mottakerne, slik at budskapet ditt når målgruppen på en effektiv måte!