48 38 14 88 post@dingruppen.no

Kommunikasjon og markedsføring 

Kommunikasjon og markedsføring går hånd i hånd. Når bedrifter markedsfører produkter og tjenester, kommuniserer de samtidig et budskap til målgruppen. Denne kommunikasjonen kan foregå gjennom ulike kanaler, avhengig av hvem man ønsker å nå.  

Her kan du lære mer om markedsføring og kommunikasjon, og hvilke muligheter som finnes! 

Hva er kommunikasjon og markedsføring? 

Før vi går videre, ønsker vi å presisere begrepene kommunikasjon og markedsføring. Kommunikasjon er prosessen hvor en avsender formidler et budskap til en mottaker. Både informasjon, spørsmål og idéer kan formidles, og kommunikasjonen kan gå begge veier.  

Markedsføring er et begrep som viser til aktivitetene man gjør for å skaffe og beholde kunder. Dette inkluderer blant annet å formidle produkter og tjenester til målgruppen gjennom reklame eller innholdsmarkedsføring.   

Kommunikasjon er med andre ord en helt sentral del i markedsføringsprosessen. Klarer man å kommunisere budskapet til målgruppen på en god måte, lykkes man også med markedsføringen. 

Digital markedsføring for målrettet kommunikasjon 

Markedsføring kan være så mangt. Tradisjonelt sett har mye av markedsføringen skjedd gjennom trykte annonser i aviser og brosjyrer, samt oppsøkende dør- og telefonsalg. De siste årene har imidlertid stadig mer av markedsføringen blitt digitalisert.  

Digital markedsføring viser til markedsføring som utføres gjennom digitale kanaler på elektroniske enheter som PC, mobil og nettbrett. Det kan for eksempel være snakk om følgende:  

  • Annonser og kommunikasjon på sosiale medier  
  • Søkemotormarkedsføring (SEM) 
  • Nettavisannonser 
  • Søkemotoroptimalisering (SEO) 
  • Innholdsmarkedsføring 

Dersom markedsføringsbudskapet formidles gjennom trykte brosjyrer i posten, vil det ofte være vanskeligere å treffe riktig målgruppe. Brosjyrene sendes gjerne til «alle», og mange er kanskje utenfor målgruppen. Dette er lite bærekraftig med tanke på ressurser.  

Digital markedsføring gjør det mye lettere å nå målgruppen man ønsker. Har du en annonse i søkemotoren, nettavisen eller på sosiale medier, kan du treffe ønsket målgruppe med stor presisjon.   

Trender innen digital markedsføring 

Særlig SEM, SEO og innholdsmarkedsføring har blitt populære former for digital markedsføring de siste årene.   

Gjennom SEO kan man tiltrekke trafikk til bedriftens nettside gjennom optimalisering av siden (f.eks. bruk av relevante søkeord i innholdet man deler). På den måten kan man tiltrekke organisk trafikk til nettstedet sitt. SEM handler også om å oppnå synlighet i søkemotorene, men her betaler man for å rangere på utvalgte søkeord.  

Innholdsmarkedsføring innebærer at man tiltrekker målgruppen gjennom engasjerende og interessant innhold. Det kan for eksempel være kurs, guider eller lignende som deles på egen nettside.  

Markedsføringstrenden er at man i større grad ønsker å tiltrekke målgruppen med relevant og interessant innhold, fremfor å jage dem med reklame og utgående markedsføring.  

Trenger du hjelp med kommunikasjon og markedsføring? 

Det å lykkes med kommunikasjon og markedsføring er viktig for både små og store virksomheter. På mange måter er markedsføring en form for kommunikasjon, siden du formidler et markedsføringsbudskap.  

Skal budskapet nå frem, er kunnskap om målgruppen og dens behov viktig. Man må sørge for at kommunikasjonen er tilpasset målgruppen, slik at den i størst mulig grad appellerer og engasjerer.  

Din Kommunikasjon sørger for at bedriftens budskap kommuniseres på en skreddersydd måte. Alt fra ordvalg til valg av kommunikasjonsplattform er avgjørende for at man skal lykkes. La oss finne løsningen som passer din bedrift best!