Kommunikasjon og budskap
Kommunikasjon innebærer at et budskap blir formidlet fra avsender til mottaker. Budskapet kan være en idé, informasjon, spørsmål eller lignende. Dette gjelder for eksempel i samtaler, men også ved markedsføring av produkter og tjenester.
La oss ta et dypdykk i kommunikasjon og budskap!

Hva er et budskap?
Grunnsteinen i kommunikasjonsteori er at et budskap er det avsender formidler til en mottaker. Helt konkret kan et budskap betraktes som en mening eller meddelelse. Det kan være snakk om en anbefaling, et tips, en idé eller noe helt annet.
La oss ta et eksempel! Se for deg at du driver en bilforhandler, og ønsker å lage en bilannonse. Her kan for eksempel markedsføringsbudskapet ditt være at den aktuelle bilmodellen har den beste rekkevidden på markedet.
Det er dette du ønsker å kommunisere til målgruppen, som er personer på jakt etter ny elbil (med lang rekkevidde). Målet er å tiltrekke målgruppen og selge biler til dem.

Hvordan kommunisere et budskap?
Det finnes utallige måter å kommunisere et budskap på. Kommunikasjon skjer i mange tilfeller gjennom språk, enten det er skriftlig eller muntlig. Kroppsspråk kan også være en viktig del av kommunikasjonen, selv om det ikke innebærer bruk av ord.
Man kan dessuten formidle budskapet gjennom forskjellige medier, plattformer og enheter. Her er noen eksempler:
- Samtaler ansikt til ansikt
- Brev
- SMS
- E-post
- Telefon
- Videosamtaler
- Sosiale medier (innlegg, kommentarer, likes etc.)
- Annonser
- Blogginnlegg
- Nettsider

Budskapet er sentralt i kommunikasjonsprosessen
For å forstå hvor viktig et budskap er innen kommunikasjon, kan det være lurt å se nærmere på kommunikasjonsprosessen. Denne fremstilles ofte ved hjelp av egne kommunikasjonsmodeller, med avsender i ene enden og mottaker i den andre.
Budskapet sendes til mottaker (gjennom ønsket kanal), og kan underveis påvirkes av støy. Støy er ulike hindringer som kan medføre at budskapet ikke når frem til mottaker. Det kan blant annet være snakk om språkproblemer, bråk eller lignende.
Når budskapet har nådd frem, kan kommunikasjonen anses som fullført. I noen tilfeller kan mottaker også svare eller gi en tilbakemelding til avsender (toveiskommunikasjon).

Formidling av budskap for bedrifter
Kommunikasjon er like aktuelt for bedrifter som for privatpersoner. For bedrifter handler det ofte om å formidle et markedsføringsbudskap. Det kan for eksempel være snakk om å overbevise potensielle kunder om at produktet man selger er best eller billigst.
Budskapet kan formidles gjennom egen nettside, for eksempel i form av tekst, bilder eller video. Produktbeskrivelser, blogginnlegg, forside og annet innhold har alle et mål: Nemlig å formidle ett eller flere budskap.
Man kan også formidle budskap gjennom reklame og annonser. Før du setter i gang, er det viktig å avgrense hvem målgruppen er, og nøyaktig hva man ønsker å formidle.

Motta hjelp med å formulere et budskap i din kommunikasjon!
Et tydelig budskap bidrar til mer effektiv kommunikasjon. Noen ganger kan annonsene til bedrifter være alt annet enn tydelige, og dermed ikke ha ønsket effekt. Din Kommunikasjon hjelper bedriften din med å formulere et budskap som faktisk appellerer til målgruppen.
Enten det er snakk om pressemeldinger eller annet innhold, sørger vi for at bedriften din mestrer kommunikasjon fra A til Å!