Kommersiell kommunikasjon
Kommersiell kommunikasjon er relevant for alle virksomheter som lever av å selge produkter eller tjenester. Skal man lykkes med denne formen for kommunikasjon, er det viktig å få frem hva kunden har å tjene på å velge akkurat ditt produkt.
Her er alt du trenger å vite!

Hva vil det si at noe er kommersielt?
Det at noe er kommersielt, vil kort og godt si at det er relatert til handel (kjøp og salg). Har man kommersielle interesser av noe, innebærer dette vanligvis at man potensielt kan tjene økonomisk på det.
I praksis har alle bedrifter kommersiell interesse av å fronte produktene og tjenestene de selger. Bedrifter lever tross alt av at kundene kjøper det de leverer.

Hva er kommersiell kommunikasjon?
Kommersiell kommunikasjon vil si at man kommuniserer noe i den hensikt å oppnå profitt eller salg. Ved denne type kommunikasjon, er avsenderen som regel virksomheten selv, mens mottakeren er personer som befinner seg i målgruppen.
Dersom kommersiell kommunikasjon fører til konvertering og salg, kan den anses som vellykket.

Ulike former for kommersiell kommunikasjon
Det finnes mange forskjellige former for kommersiell kommunikasjon. Kommunikasjonen kan i prinsippet foregå både muntlig og skriftlig, ansikt til ansikt eller digitalt. Her er noen eksempler:
- Annonser
- Trykte annonser
- Digitale annonser på sosiale medier, i nettaviser etc.
- Tekst på bedriftens hjemmeside
- Selgende produktbeskrivelser
- Forside
- Tjenestesider
- Blogginnlegg
- Sponset og betalt omtale
- Telefonsalg
- Dørsalg
- Kommunikasjon mellom ansatte og kunder i butikk
Dette er bare noen utvalgte eksempler på hva kommersiell kommunikasjon kan være. All kommunikasjon som har salg som mål, kan i praksis føres på listen.

Hvordan lykkes med å kommunisere kommersielt?
For å lykkes med kommersiell kommunikasjon er det viktig at budskapet ikke fremstår nettopp kommersielt. Dette gjelder enten du sikter mot privat- eller bedriftsmarkedet. Er budskapet veldig selgende, vil mottaker fort gjennomskue at salg er formålet ditt.
Det du heller bør fokusere på, er å få frem hvordan tjenesten eller produktet kan bidra til å hjelpe kunden med hans/hennes utfordringer. Og hvorfor bør vedkommende velge akkurat ditt produkt, fremfor konkurrentenes? Få frem hva som gjør produktet spesielt eller innovativt!
Vi utsettes daglig for reklame fra alle kanter, enten det er på sosiale medier, TV eller i nettaviser. Skal annonsen din skille seg ut i mengden, er det derfor viktig at den er gjennomtenkt og målrettet.
Husk også på at det du kommuniserer bør være enkelt og kortfattet. En lang og knotete annonsetekst vil fort bli ignorert, da de fleste ikke tar seg tid til å lese lange tekster med kommersielt innhold. Konsentrer budskapet ned til noen få og nøye utvalgte ord!

Motta kommunikasjonshjelp
Mange bedrifter synes det er vanskelig å lykkes med kommersiell kommunikasjon. Du ønsker å selge noe, men det er viktig å ikke bli for overivrig. Det å kartlegge målgruppens behov og preferanser er avgjørende om du skal klare å formidle produktet på en god måte.
Din Kommunikasjon hjelper virksomheter med alt innen kommunikasjon. Vi har blant annet lang erfaring med tekst til bedriftens nettside, annonser og pressemeldinger. Vårt mål er å formidle budskapet ditt på en tydelig og god måte til målgruppen.