Hvordan skrive en god pressemelding?

Pressemelding er en sjanger som byr på hodebry for mange skribenter og journalister. Som fagperson i en bransje ønsker man naturligvis å levere et godt produkt hver eneste gang, men med noen sjangre er det vanskeligere enn andre. Så det mange lurer på, er hvordan man skrive en god pressemelding?

Det å skrive pressemelding er én ting, men det å skrive en god pressemelding er noe helt annet. For det er jo mer eller mindre umulig å forutse hvilken oppmerksomhet teksten kommer til å få før den i det hele tatt er publisert. Men er det egentlig det vi sikter til når vi bruker begrepet «en god pressemelding»?

I denne artikkelen skal vi se nærmere på pressemelding som sjanger. Hva er en pressemelding, hvordan går man frem for å finne ut hva pressemeldingen skal inneholde og hvordan setter man det opp til slutt? Nedenfor vil du finne svar på mange spørsmål!

Forstørrelsesglass

Hva er en pressemelding?

En pressemelding er en teksttype som ofte benyttes av noen som ønsker å spre et budskap på kort tid. Dette kan være en bedrift, en organisasjon eller en politiker. I de fleste av disse tilfellene er mottakeren media eller folk flest.

Dette tekstformatet er aktuelt for forskjellige kunngjøringer. En bedrift trenger kanskje å fortelle kundene sine om lanseringen av et nytt produkt, organisasjonen ønsker å få flere til å komme på et arrangement de skal arrangere og politikeren må informere både mediene og allmennheten om en ekstraordinær situasjon.

Mange tror at det å skrive pressemelding er vanskelig, og det er ikke nødvendigvis helt ukorrekt. Men heldigvis fungerer det på samme måte som veldig mye annet. For å bli god til noe, så er man nødt til å øve. Det er den eneste måten å mestre en oppgave, uansett hvor vanskelig den er.

Noen av de mest klassiske kjennetegnene på en pressemelding, er at den ikke pleier å være lenger enn én A4-side. I noen tilfeller hender det at teksten strekker seg over 1,5 side, men det er veldig sjelden og helst noe man vil unngå. I tillegg bør den være lettlest og ha et eller annet som gjør den minneverdig for mottakeren.

Folk som samarbeider

Hva skal pressemeldingen handle om?

Pressemelding er en sjanger som benyttes av forskjellige aktører. Det betyr rett og slett at tematikken i en pressemelding kan variere i veldig stor grad. Dette kan noen ganger gjøre det vanskelig å vite hvor man skal starte i forbindelse med det å skrive pressemelding. 

Du har kanskje hørt ordtaket «veien blir til mens man går»? Slik er det også i tekstbransjen. Det er ikke alltid ting står like klart for en når man tar fatt på en tekst, men på en eller annen måte lander man på begge beina på den andre siden etter.

Vi skal ikke lyve å si at vi aldri har befunnet oss i det dilemmaet, for det har vi definitivt. Men det har også ført til at vi har opparbeidet oss erfaring som gjør at vi kan hjelpe deg videre i den til tider litt kompliserte prosessen. Har du fått en litt tvetydig brief, og er litt usikker på hva pressemeldingen egentlig skal handle opp? Still deg selv disse spørsmålene:

  • Hvem er det som er mottakeren her?
  • Hva er det avsender ønsker å formidle med pressemeldingen?
  • Når vil det være aktuelt å publisere denne pressemeldingen?
  • Hvorfor er den aktuelle målgruppen opptatt av dette?
  • Hvor kan/bør denne pressemeldingen publiseres? 

Disse fem spørsmålene har vi brukt som utgangspunkt mange ganger, og det fungerer like godt hver eneste gang. Derfor kan vi med hånden på hjertet si at de vil danne et godt utgangspunkt for pressemeldingen du skal skrive.

Folk som lager sjekkliste

Pressemelding oppsett

Når du har fått kartlagt essensen i pressemeldingen og kanskje til og med sitter med et lite utkast, så kan du begynne å tenke på hvordan du vil strukturere teksten. Oppsettet i en pressemelding er viktigere enn mange tror!

Hvis du ikke er helt sikker på hvordan du skal strukturere pressemeldingen, så har vi et verdifullt tips til deg. Ta utgangspunkt i en av de tradisjonelle skrivemodellene som du lærte om på skolen, enten den omvendte pyramiden eller fisken. Begge disse fungerer veldig godt til dette formålet! 

Men når du først har kommet hit, så skal du naturligvis ikke trenge å gå et annet sted for å finne det du trenger. Vi vil gjøre prosessen mye enklere for deg, så nedenfor vil du finne en liten oversikt over de viktigste elementene i en pressemelding:

  • Overskrift – Pressemeldingens tittel.
  • Ingress – En veldig kort oppsummering av innholdet i pressemelding.
  • Brødtekst – Utfyllende informasjon om det pressemeldingen handler om. Hent gjerne inspirasjon fra «den omvendte pyramiden» her, og begynn med det viktigste først.
  • Bunntekst – Her er det vanlig å inkludere generell informasjon om bedriften, hvis det er en bedrift som er avsender.
  • Kontaktinformasjon – Det er viktig at mottakerne har et sted (eller rettere sagt, en person) å henvende seg til dersom de har noen spørsmål. Kontaktinformasjonen bør alltid være en person som har mye informasjon om den aktuelle saken.

Hvis man ikke er helt sikker på det man driver med, så er det fort gjort å bli sittende fast. Men vi kan garantere at dette er et oppsett som både fenger og fungerer. Det finnes det mange eksempler på!

PC, dokument og forstørrelsesglass

Slik løfter du pressemeldingen din til nye høyder

Temaet for denne artikkelen er imidlertid «hvordan skrive en god pressemelding», så bruk av oppsettet vi har skissert ovenfor vil resultere i en helt grei pressemelding. Men hvordan løfter man en helt grei pressemelding til nye høyder? Er det i det hele tatt mulig? Svaret på dette spørsmålet er heldigvis ja! 

Det er dog ikke så mye som skal til for at en helt grei pressemelding skal bli en god pressemelding. Du er bare nødt til å jobbe litt mer med detaljene, og som skribent er nok dette noe du er godt vant med fra før. Her er noen gode tips som likevel kan være nyttige:

  • Bruk litt ekstra tid på å klekke ut en fengende overskrift! Det er fort gjort å hoppe over dette for å komme seg et steg videre på gjøremålslisten, men det er ikke lurt. Gi deg selv tid til å tygge litt på denne!
  • Kom til poenget med én gang – og ikke somle. Det er ingen som kommer til å ville høre på hva du har i hvis det ikke er interessant nok. Du er nødt til å vise dem hvorfor det er verdt å bry seg om og dele det du har å si.
  • Ikke vær redd for å bruke beskrivende språk etter at du har presentert informasjonen som pressemeldingen tar utgangspunkt i. Det er en pressemelding, og ikke en nyhetsartikkel, så her har du faktisk lov til å være subjektiv!

Forskjellen mellom en helt grei pressemelding og en god pressemelding, er rett og slett hvor mye kjærlighet du har lagt i den. Så det å behandle det som kun et punkt på gjøremålslisten din, er veldig sjelden en god idé. Det kan også gjøre denne typen tekster litt morsommere å skrive!

Håndtrykk

Få hjelp til å skrive pressemelding

Å skrive en god pressemelding er altså enklere sagt enn gjort, men med kunnskap om hva en pressemelding er, en grundig idéprosess og et godt oppsett er du på god vei mot målet ditt! Du kan også krydre pressemeldingen med en fengende tittel og beskrivende tekst. Det vil du kunne score mange poeng på!

Dette er imidlertid ingen selvfølge at noen synes at det å skrive en pressemelding er enklere kun fordi disse faktorene er til stede. Men du trenger ikke å fortvile av den grunn; Du er ikke alene om å synes at pressemelding er en vanskelig sjanger. Det er dog en smal sak for Din Kommunikasjon, som har spesialisert seg innenfor dette feltet. 

Din Kommunikasjon er en del av tekstbyrået Din Gruppen, og her jobber det tekstforfattere med mange års erfaring i bransjen. Dermed kan vi garantere at du er i gode hender hvis du bestemmer deg for å ta kontakt med oss. Vi tar mer enn gjerne en titt på utkastet ditt, eller skriver en helt ny; Her er det du som bestemmer!

Hvis det i tillegg skulle vise seg at du ikke har benyttet deg av våre tjenester før, så vil vi tilby deg de første 500 ordene gratis. Dette er et tilbud alle nye kunder får hos oss. Send oss en e-post og benytt deg av dette gode tilbudet i dag!