48 38 14 88 post@dingruppen.no

Hvordan sende pressemelding? 

En pressemelding er en kort tekst som inneholder informasjon med nyhetsverdi. Denne meldingen sendes til media, og på den måten får man spredt budskapet sitt på en svært effektiv måte. Men hvordan sende en pressemelding? 

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan man sender ut pressemeldinger. Skal man gå for den enkle løsningen, som er å betale for at noen andre skal distribuere pressemeldingen for seg? Eller skal man ta utfordringen med å stå for distribusjonen selv? 

Distribusjon mot betaling 

I dag finnes det en rekke nettsider som distribuerer pressemeldinger, men det er en tjeneste som koster penger. Dette er absolutt en sømløs prosess. Som et resultat har dette blitt veldig populært. 

Det er flere fordeler ved bruk av nettsider som distribuerer pressemeldinger. Hvilke fordeler man får, vil naturligvis variere noe med utgangspunkt i hvilken nettside man bruker. Man kan for eksempel få muligheten til å sende så mange pressemeldinger man ønsker. 

Er du redd for at pressemeldingen din kommer til å drukne i en haug? Det kommer den ikke til å gjøre! Noen nettsider tilbyr nemlig et søkeoptimalisert presserom, noe som gjør pressemeldingene søkbare. Når noen søker etter et emne, vil relevante pressemeldinger dukke opp! 

For bedrifter som har mye som skjer hele tiden, vil det være et fint alternativ å ha muligheten til å betale noen for å distribuere pressemeldingene sine. Skulle man imidlertid ha litt dødtid en dag, og man har lyst til å spare pengene, kan man jo prøve å gjøre distribusjonen selv? 

Gjør jobben selv 

Selv om distribusjon mot betaling er en enkel og rimelig løsning, finnes det faktisk en løsning som er enda billigere. Man kan nemlig gjøre jobben selv. Det krever dog at man legger litt mer tid og energi i arbeidet, men det vil være verdt det til slutt. 

Å distribuere pressemeldingen selv vil være svært enkelt hvis man allerede har opparbeidet seg en liste over journalister og medier som kan være interesserte i det bedriften din har å si. Hvis man derimot ikke har en slik liste, er man nødt til å lage en først. 

Når man har funnet ut hvem man ønsker å ha som mediekontakter, kan man utforme en liten e-postliste. Den vil være et nyttig verktøy når man også skal sende ut pressemeldinger i fremtiden. En slik e-postliste kan tilpasses etter hvem man mener at den aktuelle pressemeldingen er relevant for. 

Motta hjelp til å skrive pressemelding! 

Sitter du på en nyhet som er av såpass nyhetsverdi at du tror det ville blitt til en god pressemelding? Kanskje har du også fått tak i et bra bilde som passer til? Da har du alt du trenger til pressemeldingen din!  

Har du prøvd å få ordene ned på papiret, men føler at det ikke klinger så bra? Da bør du sende pressemeldingen din til oss i Din Kommunikasjon. Vi tar gjerne en titt på den for deg. Ta kontakt med Din Kommunikasjon i dag!