Hvordan finne målgruppe?

Hvis du jobber som markedsfører eller innenfor markedsføringsbransjen generelt, så er dette et spørsmål du antageligvis har hørt bortimot en million ganger. Men da skader det nok ikke å høre det en million og en ganger: Hvordan finner målgruppe? 

Å finne målgruppen sin er en elementær del av enhver markedsføringsprosess. Og derfor er ikke dette et gjøremål som er ukjent for folk som har erfaring fra arbeid med markedsføring. 

Målgruppe er et av mange begreper som er relevant i markedsføringsprosessen. Men om man sammenligner dette med noen av de andre begrepene, så vil det uten tvil skille seg ut umiddelbart. Arbeidet med bedriftens målgruppe er nemlig noe som aldri tar slutt.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan du går frem for å finne bedriftens målgruppe.

Forstørrelsesglass

Hva mener vi med målgruppe?

Når vi snakker om bedriftens målgruppe, så er det rett og slett bedriftens kundegruppe vi refererer til. En bedrift kan ha flere kundegrupper, så målgruppe er med andre ord et sammensatt element.

Det er bedriften selv, eller en person som har hovedansvaret for det, som definerer bedriftens målgruppe. Ettersom en målgruppe kan bestå av forskjellige kundegrupper, så er det desto viktigere at man får definert målgruppen.

Å kartlegge informasjon om målgruppen sin er særdeles viktig fordi det er det som avgjør hvordan bedriften skal utforme markedsføringen sin.

Den aktuelle bedriften er nødt til å ordlegge seg på forskjellige måter med utgangspunkt i hvilken del av målgruppen de henvender seg til. 

Dialogbokser

Slik finner du målgruppen din

Målgruppedefinering er en oppgave mange synes er litt utfordrende. Men om du har verktøyene du trenger, så er det ikke så vanskelig som det kan virke som ved første øyekast.

For å finne målgruppen din må du aller først ha kartlagt hvilket produkt eller tjeneste det er du skal markedsføre. Når du har fått kartlagt det, så vil målgruppedefinering umiddelbart bli mye enklere.

Målgruppedefinering skjer gjennom at du lærer mer om menneskene som målgruppen din består av. Det er svært sjelden nok at du som markedsfører prøver å sette deg i en kundes sko. I stedet bør du gå direkte til kilden, og i dette tilfellet er kilden kunden selv.

Den sikreste måten å finne målgruppen din på, er altså å kommunisere med de du tror kan være interessert i produktet eller tjenesten bedriften din tilbyr. Det finnes mange eksempler på kommunikasjonsformer i dette tilfellet:

  • Om du driver en fysisk butikk, så kan du ta en prat med kundene direkte i butikken når de er der for å handle.
  • Om den korte samtalen gir deg lyst til å gå mer i dybden kan du jo prøve å finne noen frivillige kunder som kanskje vil gå med på å gjøre et «dybdeintervju» med deg.
  • Om bedriften din er en nettbutikk, så kan du utarbeide en spørreundersøkelse og spørre kundene om de ønsker å svare på den for deg. Gi dem gjerne en belønning som takk (f.eks en rabattkode, eller noe med på kjøpet)
Personer med puslebrikker

De små detaljene er viktig

Når du jobber med målgruppedefinering, så bør du alltid fokusere på de små detaljene. Og det er ofte det som får dette arbeidet til å virke avskrekkende på folk.

Det er mange som sitter med en gründer i magen og som tenker at de vil jo nå ut til så mange som mulig. Og derfor velger de å droppe arbeidet med målgruppedefinering. Men det er faktisk ikke så lurt. For det sies at hvis du prøver å snakke til alle, så snakker du ikke til noen som helst.

For at folk skal få lyst til å kjøpe noe av deg eller å benytte seg av tjenestene du tilbyr, så er de nødt til å føle at du snakker direkte til dem. Og derfor er du helt avhengig av å spisse til målgruppen din, for deretter å spisse den til enda mer. 

Det er med andre ord de små detaljene som teller i dette arbeidet. For det holder ikke å definere målgruppen som «jenter i tenårene», for sjansen for at enhver jente som befinner seg i aldersgruppen 13 og 19 er helt like er så godt som ikke-eksisterende.

Mennesker som bygger

Bruk gjerne personas i arbeidet

I arbeidet med målgruppedefinering, så kan personas være et nyttig verktøy. Særlig om tanken på å overrumple kundene i butikken din, ikke er særlig fristende.

Med personas mener vi fiktive personkart som skal forestille personer i målgruppen din. Jo mer informasjon disse personkartene inneholder, jo bedre er det for din del. Her er noen eksempler på hvilken informasjon dine personas bør inneholde: 

  • Hva er navnet til vedkommende?
  • Hvor gammel er personen? Nøyaktig hvilket tidspunkt er vedkommende født?
  • Hvor bor vedkommende? Bor personen alene?
  • Jobber eller studerer de? I så fall hva?
  • Hva er det vedkommende interesserer seg for?
  • Har vedkommende noen spesielle egenskaper eller behov? I så fall hva?
  • Alt annen informasjon som kan gjøre målgruppedefineringen enklere for deg

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvor mange personas du kan utarbeide. Du kan med andre ord utarbeide så mange eller så få personkart som du ønsker. Men en fin tommelfingerregel er å lage minst to for hver kundegruppe, om målgruppen din består av mer enn en kundegruppe.

En person med et dokument

Målgruppedefinering er evigvarende prosess

Om du synes at målgruppedefinering er en utfordring, så har vi en litt dårlig nyhet til deg. Og den er at målgruppedefinering er et stykke arbeid som du aldri kan si deg helt ferdig med. 

Som en levende person er det helt naturlig at man forandrer seg og endrer mening om ting. Det er det også viktig at bedrifter som skal markedsføre produkter og tjenester tenker på. Dermed er det ingen selvfølge at markedsføringen som sørget for gode salgsresultater sist vil gjøre det neste gang.

Målgruppedefinering er altså en evigvarende prosess, og det er veldig viktig at du har det i bakhodet når du skal ta fatt på en ny markedsføringsprosess.

Tre personer

Trenger du hjelp med målgruppedefinering?

Om du synes målgruppedefinering er litt vanskelig, så er det heldigvis ikke noe du trenger å ta hånd om på egen hånd.

Trenger du hjelp med målgruppedefinering, eller bare litt veiledning på veien? Da står konsulentene i Din Kommunikasjon klar til å hjelpe deg! 

Å få hjelp med målgruppedefinering er ikke et problem i det hele tatt! Det eneste du trenger å gjøre, er å ta kontakt med oss så fort som mulig, og så vil vi gjøre alt som står i vår makt for å hjelpe deg med å få løst utfordringen.

Ta kontakt i dag, og de første 500 ordene gratis. Du kan med andre ord prøve oss ut mer eller mindre kostnadsfritt, og det er vel ingenting som er bedre enn det?