Hvordan bli bedre på kommunikasjon?

Evnen til å kommunisere er en kunst. Og som de fleste vet, så er ikke dette noe som faller naturlig for absolutt alle. Men det betyr naturligvis ikke at alt håp er ute. For det er mulig å bli bedre på kommunikasjon, men hvordan? 

Alle mennesker er forskjellige. Det er særdeles få som er født helt like, og det er akkurat slik det skal være. Noe annet ville vært kjedelig. På samme måte som at noen er flinkere til å lage mat eller å være i fysisk aktivitet enn andre, fungerer det også kommunikasjon. 

For noen mennesker er det å kommunisere veldig enkelt, men det er ingen selvfølge at det er slik for alle. Du synes kanskje at kommunikasjon er lett, men det kan være en utfordring for en annen person. Og vi kan ikke få understreket nok hvor normalt begge deler er.

Temaet for denne artikkelen er «hvordan bli bedre på kommunikasjon», noe som betyr at denne artikkelen passer for deg som synes at det å kommunisere med andre er litt vanskelig. Nedenfor vil vi gi deg noen konkrete tips på hvordan du kan bli bedre på det.

Forstørrelsesglass

Hva er kommunikasjon?

For å bli bedre til å kommunisere, så må du først og fremst vite hva kommunikasjon egentlig handler om.

Når vi snakker om kommunikasjon, så mener vi i bunn og grunn en dialog som foregår mellom to eller flere parter. Det finnes forskjellige former for kommunikasjon, så kommunikasjon kan også forekomme i form av en monolog.

Dialog er en betegnelse som brukes om toveiskommunikasjon, mens uttrykket monolog brukes om enveiskommunikasjon. I tillegg til disse formene finnes det også blant annet massekommunikasjon og ikke-verbal kommunikasjon.

Sjekkliste

Kommunikasjon er mer enn bare samtale                       

Selv om kommunikasjonsbegrepet i hovedsak viser til samtale mellom to eller flere parter, så er det viktig å huske at kommunikasjon faktisk er mye mer enn bare det. 

En god kommunikatør behersker ikke bare kunsten å snakke med andre mennesker. I en slik rolle er du også nødt til å se menneskene du snakker med, og du må også være i stand til å tolke ikke-verbal kommunikasjon. Sistnevnte spiller faktisk en mye større rolle i en kommunikasjonssituasjon enn det veldig mange egentlig tror.

En mann som kikker

Kroppsspråk og det som blir sagt må samsvare

I en kommunikasjonssituasjon er det ikke bare ordene som blir sagt som spiller en rolle. Ikke-verbal kommunikasjon er også viktig.

Det finnes et begrep som er litt mer alminnelig for ikke-verbal kommunikasjon, og det er dette uttrykket som brukes mest. På folkemunne blir ikke-verbal kommunikasjon kalt kroppsspråk. Kroppsspråk er et komplekst begrep, men handler rett og slett om hvordan kommunikatøren oppfører seg i form av blant annet bevegelser og ansiktsuttrykk.

Personer som pusler

Tips til hvordan kommunisere bedre

Det å kommunisere er alt annet enn enkelt, så det å være en god kommunikatør krever mye av deg som person. For om du ikke evner å kommunisere så godt, så er det å øve den eneste måten å få bukt med problemet. 

Her er noen tips som kan hjelpe deg på veien mot å bli en bedre kommunikatør:

  • Du er nødt til å lytte til hva samtalepartneren din faktisk sier. En vellykket kommunikasjonsprosess forutsetter at begge parter lytter til hva den andre har å si.
  • Om du mot formodning skulle være usikker på om du fikk med deg alt som ble sagt, så kan det være en god idé å gjenta det samtalepartneren din akkurat sa. Da bekrefter du at du forstår dem, samtidig som det bidrar til å unngå eventuelle misforståelser hvis du ikke fikk med deg noe som var viktig.
  • Hold et øye med samtalepartneren din sitt kroppsspråk. Det vil gi deg en god pekepinn på hva vedkommende du snakker med egentlig mener. I tillegg bør du være oppmerksom på ditt eget kroppsspråk.
  • Noe som er veldig viktig når du øver på å kommunisere, er å gi deg selv litt spillerom. Det å bli en bedre kommunikatør er ikke noe som skjer over natten, og det er det viktig å være forberedt på.
  • Samtidig er det viktig å ikke være for hard mot deg selv. Ikke bruk så mye tid på å fokusere på alt du gjør som er dårlig. Pass i stedet på å gi deg selv litt anerkjennelse for de fremskrittene du gjør som er bra, uansett hvor sent det måtte gå.
Tre personer med PC

Trenger du hjelp med kommunikasjon?

Driver du din egen bedrift, men synes at kommunikasjonsbiten er litt utfordrende? Ved å benytte deg av Din Kommunikasjon sine tjenester, så er ikke det noe du trenger å bekymre deg for overhodet.

Hos Din Kommunikasjon finner du konsulenter med mange års erfaring fra bransjen. Og i løpet av de årene har vi tilegnet oss nyttig kunnskap som vi mer enn gjerne vil bruke til å hjelpe deg videre på ferden.

Trenger din bedrift hjelp med kommunikasjon? Ta kontakt med oss i dag. Ikke vil du bare se lys i enden av tunnelen, du vil også få de første 500 ordene gratis!