Hva er PR?

Hva er PR? Dette er et uttrykk som man blir stilt ovenfor i forbindelse med media. PR er med andre ord et medierelatert begrep.

PR er et begrep som kan virke forvirrende på veldig mange. Dette begrepet fungerer litt på samme måte som med kommunikasjonsbegrepet. PR kan dukke opp i flere situasjoner, og grunnen til det er at det kan defineres som både en form for markedsføring og en form for kommunikasjon. 

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva PR egentlig er.

Et håndtrykk

Hva er PR?

PR er et engelsk akronym som står for public relations. Vi har også et uttrykk som brukes om dette på norsk, og det er informasjon og samfunnskontakt.

PR er et begrep som ofte brukes i forbindelse med markedsføring. Public relations, eller informasjon og samfunnskontakt, er altså en form for markedsføring. I tillegg er dette en gratis markedsføringsform, noe som skiller det fra reklame.

I tillegg til å være en form for markedsføring, så er det en kommunikasjonsform. Hensikten med PR er å spre ordet om det aktuelle objektet, og på den måten sørge for at objektet får et godt omdømme.

Snakke

Er virkelig all PR god PR?

Veldig mange har nok hørt uttrykket «all PR er god PR», men hva betyr egentlig dette begrepet? Og er det slik at all PR er god PR?

Det finnes både bedrifter og mennesker som er avhengige av folk snakker om dem. Bedrifter er et klassisk eksempel, men det sier seg nesten litt selv. Et annet eksempel er mennesker som folk flest refererer til som kjendiser. De lever godt av å være i medienes søkelys. 

Bedrifter er avhengig av PR for at folk skal vite at bedriften eksisterer, slik at de blir nysgjerrige og denne nysgjerrigheten kanskje fører til at den aktuelle bedriften får kunder. I beste fall kommer kundene tilbake igjen og igjen. Slik er det også i forbindelse med kjendiser.

Men er det virkelig slik at all PR er god PR? Selv om uttrykket sier det, så har det flere ganger blitt bevist at slik er det ikke. For eksempel Justin Bieber som urinerte i en bøtte inne i en restaurant, og Ariana Grande som slikket på en donut for så å legge den tilbake. Ingen av delene ble særlig godt tatt imot av allmennheten, så det er ikke nødvendig slik at all PR er god PR.

Et forstørrelsesglass

PR vs. Reklame

PR og reklame er to begreper som fører til misforståelser. Årsaken til det er at folk flest tror at PR og reklame er det samme, men det er egentlig ikke det.

Hovedforskjellen mellom PR og reklame er prisen de involverte må betale for å få jobben gjort. For å få en tredjepart til å reklamere for bedriften din, så må du som regel betale en viss sum for at de skal gå med på det. Men det fungerer ikke slik når det gjelder PR.

På den måten kan PR beskrives som det motsatte av reklame. Mens reklame er en betalt form for markedsføring, så er PR helt kostnadsfritt.

Reklame handler om å spre et budskap om et spesifikt produkt eller tjeneste på en så rask og effektiv måte som mulig. PR handler også om å spre ordet, men det er en litt mer fremtidsrettet tilnærming da hensikten er å bygge en god relasjon samtidig.

Tre personer med PC

På utkikk etter et PR-byrå?

Er bedriften din på utkikk etter et PR-byrå som kan hjelpe deg med PR? Da har du kommet til riktig sted! 

Din Kommunikasjon er en av Din Gruppens merkevarer, og her finner du en rekke talentfulle konsulenter som vil bruke erfaringene sine til å hjelpe deg videre på veien.

Konsulentene i Din Kommunikasjon kan gi deg en hjelpende hånd i forbindelse med pressemelding eller krisekommunikasjon. Ta kontakt i dag, og så utarbeider vi en strategi som fungerer for deg sammen!

Er du litt i tvil om du vil bruke Din Kommunikasjon? Da har vi en god nyhet til deg! Hos oss får du de første 500 ordene gratis, noe som i praksis betyr at du kan teste oss ut før du tar den endelige avgjørelsen!