Hva er markedskommunikasjon?

De fleste har hørt om ordet reklame. Reklame er noe folk har forskjellige holdninger til. Noen synes det er koselig å bruke noen minutter på å bla gjennom dagens post, men andre klistrer «nei takk til uadressert reklame» på postkassen eller postboksen sin. Det er et velkjent konsept, men visste du at det finnes et annet ord for reklame?

På folkemunne kalles det helt enkelt reklame, men egentlig er reklame kun en liten brikke av det store bildet. Reklame er nemlig en form for markedskommunikasjon. Om du har litt kunnskap om markedsføringsbransjen, så er sjansen for at du har hørt dette begrepet før veldig stor. Men det er naturligvis ikke tilfellet for absolutt alle.

I denne artikkelen skal vi fordype oss i markedskommunikasjon, og gi et svar på følgende spørsmål: Hva er markedskommunikasjon?

Forstørrelsesglass

Hva er markedskommunikasjon?

Som nevnt ovenfor så har markedskommunikasjon noe med reklame å gjøre. Mange tror at reklame er et synonym for begrepet markedskommunikasjon, men det er ikke helt korrekt. 

Markedskommunikasjon er mye mer enn reklame. For det er nemlig ikke nok å hive sammen noen markedsførende ord og la det stå til. Når man jobber i markedsføringsbransjen er man også nødt til å følge opp produktet sitt, slik at de får innhentet informasjon om hvordan det ble mottatt av målgruppen.

Uansett hvilken form for markedskommunikasjon du og din bedrift har satset på, så er hensikten å nå frem til målgruppen. Og for å finne ut om forsøket var vellykket, så er du avhengig av å ha informasjon til å gjennomføre en resultatanalyse.

En mann som leser

Markedskommunikasjon er en del av hverdagen

Visste du at markedskommunikasjon er en del av hverdagen din? Faktisk er det noe du forholder deg til hver eneste dag, enten du er klar over det eller ikke. 

Markedskommunikasjon kan være både direkte og indirekte, så det er ikke alltid at det kommer like tydelig frem at det faktisk er det du står ovenfor. Det er noe du kan bli stilt ovenfor ved å åpne postkassa, dra for å handle i butikken eller slå av en prat med en som jobber i lokalbutikken din.

Håndtrykk

Holdningspåvirkning

Når du drar til dagligvarebutikken, eksponerer du deg selv for enorme mengder med reklame eller markedskommunikasjon. 

På butikken er det ikke uvanlig at betjeningen har satt ut smaksprøver som kundene kan smake på, og på utsiden av butikken står det plakater med informasjon om ukens tilbud på rekke og rad.

Hensikten med denne formen for markedskommunikasjon er å endre holdningen du har til ting. Kanskje dro du på butikken for å kjøpe laks, men så ble du servert en smaksprøve av skalldyr og fikk heller lyst på det. Eller så kan det hende at butikken ønsker å selge TORO Bretagne kyllingsaus fremfor TORO Kremet kyllingsaus, og kjører et ukes tilbud på førstnevnte.

Andre eksempler som er typiske for denne formen for markedskommunikasjon, er demonstrasjoner og underholdning.

Mennesker som bygger

PR

Det er ikke alle former for markedsføring hvor aktøren henvender seg direkte til den enkelte mottakeren. Av og til velger bedrifter å henvende seg til aviser og lignende medier for å få spredt et budskap. 

PR står for public relations, som oversettes til norsk som informasjon og samfunnskontakt. Og det er en form for omdømmebygging. 

Det finnes mange eksempler på informasjon og samfunnskontakt. Dette er noen av dem:

  • Arrangementer
  • Foredrag
  • Pressemeldinger
Personer som pusler

Reklame

Som vi har nevnt tidligere, så er reklame en form for markedskommunikasjon. Reklame er noe de fleste vet hva er. Kort fortalt så er det en form for betalt kommunikasjon som blir sendt direkte til deg, men likevel er det så upersonlig som det er mulig å få det.

På lik linje som med de andre formene for markedskommunikasjon, så finnes det mange eksempler på reklame. 

Reklame er noe du eksponeres for i postkassen, med mindre du eksplisitt har gitt uttrykk for at dette er noe du ikke ønsker. I tillegg til dette så håndterer du reklame hver eneste dag, da det finnes både TV-reklamer, radioreklamer og reklame på digitale medier.

Sjekkliste

Salg

Visste du at du eksponeres for markedskommunikasjon når du henvender deg til betjeningen i lokalbutikken hvor du handler flere ganger i uken? Om du stiller dem et spørsmål og de svarer eller slår følge for å vise deg hvor du kan finne varen du spør etter, så er det på sett og vis markedskommunikasjon. 

Det finnes også dagligvarebutikker som tilbyr et eget lojalitetsprogram. Noen eksempler på det er Coop og Trumf. Coop medlemskap gjelder for alle Coop butikkene i hele Norge, mens Trumf er noe som gjelder for alle butikker som er en del av NorgesGruppen. Dette er en bonusordning der hensikten er å motivere kundene til å handle. Jo mer du handler, jo mer penger sparer du på lang sikt.

Men det å gå i butikken er ikke den eneste måten å handle på. I 2021 er det like vanlig å handle på nettet. Dette kalles netthandel, og det er også en form for markedskommunikasjon. Det er heller ikke uvanlig at du blir riktig opp av salgs- og markedsføringsselskaper i ny og ne. Og gjett hva? Også dette er markedskommunikasjon!

Tre personer

Vi hjelper deg med markedskommunikasjon 

I denne artikkelen har vi sett nærmere på markedskommunikasjon og hva som ligger i dette begrepet. Hvis du mot formodning likevel skulle være usikker på hvordan du skal gå frem i prosessen med å utvikle en kommunikasjonsplan i forbindelse med markedskommunikasjon, så vil Din Kommunikasjon mer enn gjerne hjelpe deg med det! 

Er dette første gangen du hører om Din Kommunikasjon? Det er en av merkevarene til Din Gruppen, som tidligere gikk under navnet Din Tekstforfatter. Vi er like fullt et tekstbyrå, som kan hjelpe deg med alt fra A til Å i forbindelse med tekst, PR og kommunikasjon. 

Om du opplever at markedskommunikasjon er en litt utfordrende, så er ikke det noe du trenger å gjøre på egen hånd. Din Kommunikasjon jobber det nemlig konsulenter som har flere års erfaring fra bransjen, og i løpet av denne tiden har vi tilegnet oss kunnskap som vi ønsker å bruke til å hjelpe akkurat deg.

Trenger du hjelp med markedskommunikasjon? Ta kontakt med oss i dag, og få de første 500 ordene gratis. Høres ikke det fristende ut?