Hva er en pressemelding?

Hva er en pressemelding? Pressemelding er et tekstformat som benyttes når et budskap skal meddeles med resten av verden på en rask og effektiv måte.

En pressemelding er et nyttig verktøy, men det forutsetter at verktøyet brukes på riktig måte. Derfor er det viktig at du fokuserer på detaljer når du skal skrive en vellykket pressemelding. 

I denne artikkelen skal vi ta en nærmere titt på pressemelding som verktøy. Nedenfor vil du kunne lese grunnleggende informasjon om dette tekstformatet. Vi vil også gi deg noen tips som kan bidra til å gjøre skriveprosessen lettere.

En mann som kunngjør noe

Hva er en pressemelding?

Men hva er egentlig en pressemelding? Det er en type tekst som distribueres ut til media med hensikten om å spre et spesifikt budskap.

Men en pressemelding inneholder ikke informasjon om hva som helst. Det er viktig at innholdet i teksten har nyhetsverdi, samtidig som det er viktig å unngå at sluttresultatet blir en nyhetsartikkel i stedet for en pressemelding. Pressemelding og nyhetsartikkel er to vidt forskjellige tekstformat. 

Bruk av pressemelding kan være aktuelt i en rekke situasjoner. Mange bedrifter bruker dette tekstformatet til å informere om noe som har med bedriften deres å gjøre, men dette er også et format som brukes av offentlige etater som f.eks Politiet i forbindelse med ekstraordinære hendelser.

Forstørrelsesglass

Pressemelding vs. nyhetsartikkel

Det er ikke uvanlig at folk forveksler en pressemelding med en nyhetsartikkel, og vice versa. Årsaken til det er at dette er tekstformater med flere likhetstrekk. 

Det er fort gjort å ta feil, men du vil antageligvis ikke få den ønskede effekten av pressemeldingen om den minner for mye om en nyhetsartikkel. Da oppstår det støy i kommunikasjonen, som fører til at mottakeren ikke er i stand til å tolke budskapet i teksten på den måten som avsender opprinnelig ønsket.

Om du synes det er litt vanskelig å skille mellom pressemelding og nyhetsartikkel, så bør du finne en tommelfingerregel som gjør det enklere å skille dem fra hverandre. Og det kan vi hjelpe deg et lite stykke på vei med!

En nyhetsartikkel er et tekstformat som alltid skrives fra et objektivt ståsted. Det vil si at teksten ikke inneholder skribentens personlige meninger. Men så strengt er det ikke i forhold til en pressemelding, da dette er et subjektivt tekstformat. Derfor bør det være relativt enkelt å skille de to tekstformatene fra hverandre. 

Sjekkliste

Dette bør pressemeldingen inneholde

En pressemelding handler om et spesifikt produkt eller tjeneste, og skal gjøre mottakeren oppmerksom på det. Her vil de tradisjonelle skrivemodellene som fisken være til god hjelp, på samme måte som den er i forbindelse med det å skrive en nyhetsartikkel. 

Det stilles med andre ord ingen spesifikke krav til pressemeldingens innhold. Men det betyr ikke at det er helt fritt fram, men dette vil vi komme tilbake til under avsnittet «Tips til hvordan skrive pressemelding» lenger ned i denne artikkelen.

En blyant

Hvorfor skrive pressemelding?

Pressemelding er et nyttig verktøy når bedriften din har noe de ønsker å meddele. 

Det kan imidlertid være litt vanskelig å vite hvor vidt pressemelding er den riktige sjangeren for deg. Om budskapet i teksten din oppfyller disse kravene, så betyr det at pressemeldingssjangeren vil være midt i blinken for deg:

  • Den omtalte saken er til interesse for allmennheten, eller avsender er forpliktet av «informasjonsplikten» sin.
  • Budskapet i teksten krever at informasjonen blir spredt så fort som mulig.
  • Teksten har såkalt «nyhetsverdi», det vil si at den er interessant for mediene.
Fire personer som pusler

Tips til hvordan skrive pressemelding

Det å skrive en pressemelding i seg selv er ikke så vanskelig, men det er det å holde seg til sjangeren som kan være litt utfordrende. Dette er en kunst du er nødt til å mestre, eller så er det ikke utenkelig at du ender opp med en nyhetsartikkel i stedet. Og det er jo litt uheldig. 

Her er noen tips som det kan være lurt å ha i bakhodet når du skal skrive en pressemelding:

  • Pressemeldingen bør ikke å være lenger enn en A4-side.
  • Formuler setningene på en kort og konsis måte, for da unngår du at pressemeldingen din blir kuttet ned i trykkeriet. For å unngå det er det viktig at du kommer til poenget fort, derav den korte og konsise skrivemåten.
  • Det vil være fordelaktig å vise til nettsiden som er relevant for saken, om folk ønsker mer informasjon. Annen kontaktinformasjon bør også nevnes i forbindelse med den.
  • Om du vil forsikre deg om at pressemeldingen kommer på trykk, så bør du vurdere å inkludere et sitat eller to.

Vårt desidert beste tips er å ikke gjøre det altfor komplisert. For det trenger det nemlig ikke være. Har du blitt tipset om å bruke skrivemodellen fisken i arbeidet med å skrive pressemelding, men synes det høres litt for lett ut? Da kan vi i så fall fortelle deg at fisken er et veldig fint utgangspunkt med pressemeldingen din, så det er bare å sette i gang!

Tre personer med hver sin datamaskin

Få hjelp til å skrive pressemelding

Synes du fremdeles at det å skrive pressemelding virker uoverkommelig? Da går kanskje din plan B ut på å finne noen som kan hjelpe deg med det. Og det kan vi i Din Kommunikasjon!

Konsulentene i Din Kommunikasjon kan hjelpe deg med alt fra A til Å innen kommunikasjon. Enten du trenger hjelp til å skrive pressemelding, eller ønsker å forbedre din bedrifts generelle forhold til pressen, så kan du stole på oss i Din Kommunikasjon!

Trenger du hjelp til å skrive pressemelding eller lignende? Ta kontakt i dag, og få de første 500 ordene gratis!