Hva er en målgruppe?

Hva er en målgruppe? Målgruppe er et godt brukt begrep i forbindelse med markedsføring. Og markedsføring er noe de fleste av oss vet at er et av mange bedrifters daglige gjøremål.

Markedsføring handler om å markedsføre en eller flere av produktene eller tjenestene til den aktuelle bedriften. Men det kan også gå ut på å spre ordet generelt om bedriften. I begge tilfeller er det helt essensielt å vite hvem du skal henvende deg til. Og du er nødt til å ha oversikt over hvem du faktisk snakker til. 

I denne artikkelen skal vi ta en nærmere titt på hva en målgruppe er. Vi skal se på blant annet hvordan en målgruppe kan defineres, og hvorfor dette er viktig å gjøre akkurat det.

Et forstørrelsesglass

Hva er en målgruppe?

Som nevnt så er målgruppe et begrep vi ofte hører i forbindelse med markedsføring. 

Begrepet målgruppe kan defineres som en gruppe mennesker som har noe til felles. I denne sammenhengen dreier det seg ofte om alder, bosted, interesser og lignende.

Det å definere målgruppen er noe alle som driver med en eller annen form for markedsføring er nødt til å gjøre. Eller nødt og nødt, det er i så fall et veldig lurt trekk! 

Hensikten med å definere målgruppen er å finne ut hvem man ønsker å nå frem til, noe som vil gjøre det enklere å rette markedsføringen mot den aktuelle gruppen.

En god plan

Slik definerer du målgruppen din

Før du kan begynne på arbeidet med å definere målgruppen, er det særlig en ting du er nødt til å ha klart for deg. Det er budskapet ditt, for det er det du skal ta utgangspunkt i når du bestemmer målgruppen. Og arbeidet som følger, altså det å definere målgruppen, handler i bunn og grunn om å kartlegge informasjon om den gruppen mennesker du ønsker å nå.

Her er noen eksempler på informasjon som vil være nyttig å ha oversikt over når det gjelder målgruppen:

  • Alder
  • Kjønn
  • Bosted
  • Sivilstatus
  • Jobbsituasjon
  • Interesser
  • Hobbyer

Et annet uttrykk for denne arbeidsmetoden er å utforme en persona. En persona er en oversikt over nødvendig informasjon om menneskene i målgruppen din. 

Det er også viktig å understreke at det ikke finnes et fasitsvar når det gjelder din bedrifts målgruppe. Bedriftens målgruppe kan være akkurat de du vil det skal være, og i noen tilfeller kan det til og med være aktuelt å ha flere målgrupper og ulike personas.

En bunke med ark

Målgruppe eksempel

Definering av målgruppe er noe flere synes er vanskelig. Men det er egentlig ikke så ille som flere skal ha det til. Sannheten er at absolutt alle befinner seg i rollen som forbruker fra tid til annen. Tenk gjennom hva som skal til for å fenge din oppmerksomhet.

Fremgangsmåten kommer naturligvis an på hvem som er målgruppen din. Om du ikke er en del av din egen målgruppe, så kan du bruke noen andre du kjenner. Ta utgangspunkt i interessene til datteren din, eller sønnen til venninnen eller kameraten din sine. 

Her er noen eksempler på hva en målgruppe kan være:

  • Jenter i tenårene (13-19 år), som interesserer seg for boyband.
  • Tenåringsgutter (13-19 år), som er levende opptatt av gaming.
  • Damer mellom 40 og 50 år, som har kommet i overgangsalderen.
  • Menn i førtiårene, som fremdeles tenker at fotball er meningen med livet.
Sjekkliste

Derfor er det viktig å definere målgruppen

Det å definere målgruppen kan fort fremstå som en liten, ubetydelig detalj. Men det er den langt ifra! Faktisk så er dette en liten detalj som virkelig teller, så det er svært viktig at du tar deg tid til å definere den.

Selv om det er fristende å si at det å definere målgruppen er nøkkelen til suksess, så er ikke det helt riktig, for det skal mye mer til enn som så for å oppnå suksess. Men definering av målgruppen er et godt sted å begynne.

Det å definere målgruppen er helt essensielt for at det overordnede resultatet skal bli som du ønsker. Når målgruppen har blitt definert så vil resten av jobben være mye enklere. Da vet du hvem du skal snakke til, og det blir enklere å danne seg et bilde av hvordan sluttproduktet blir.

Personer som pusler

Målgruppen må oppdateres med jevne mellomrom

Det er ikke uvanlig at gjøremålenes vanskelighetsgrad er av varierende karakter. Det betyr at noen kan synes at det å definere målgruppen er enkelt, men andre synes at det er litt komplisert. Og begge deler er naturligvis helt normalt. 

Om du hører til i den første kategorien, så er du nok ferdig med å definere målgruppen for bedriften din for lenge siden, men det betyr ikke at du kan senke skuldrene helt. For arbeidet med målgruppen er en jobb som aldri er over, selv om du teoretisk sett er ferdig. 

Målgruppen er noe du er nødt til å jobbe med kontinuerlig. Dokumentene du har arkivert angående den må tas frem igjen med jevne mellomrom, og om du ser at det er aktuelt med en oppdatering, så er det noe du er nødt til å gjøre for å oppnå det resultatet du ønsker deg.

Et håndtrykk

Vi hjelper deg

Befinner du i de innledende rundene til å drive din egen bedrift, men synes at det å definere målgruppen din er litt vanskelig? Da har du kommet til riktig sted! 

Hos Din Kommunikasjon jobber vi daglig med å hjelpe bedrifter som ønsker å forbedre forholdet sitt til pressen. Men det er ikke det eneste vi kan gjøre. Blant våre spesialiteter finner du også det å definere målgrupper! 

Om du trenger hjelp til å definere målgruppen for din bedrift, er det altså bare å ta kontakt med oss. Det kan du gjøre allerede i dag, og da vil du få de første 500 ordene gratis!