Digital kommunikasjon

Før i tiden var det gjennom å se på Norsk rikskringkasting AS (eller NRK) og aviser som var folk flest sin informasjonskilde. Det var heller ingenting som het mobiltelefon, og kommunikasjon foregikk enten muntlig eller via per post/brev. Nå er situasjonen litt annerledes, og det er ingen tvil om at kommunikasjon ikke er det det en gang var.

I 2021 skjer mye av kommunikasjonen digitalt. Det betyr rett og slett at det har blitt mye enklere å kommunisere enn det var før. Mobiltelefonen har blitt allemannseie, og folk kan befinne seg i samme rom og likevel velge å kommunisere via den. Og kommunikasjon i brevform er mer eller mindre ikke-eksisterende, men det finnes naturligvis enkelte unntak. 

Dette er en form for kommunikasjon som kalles digital kommunikasjon, og dette er et tema vi skal se nærmere på i denne artikkelen. For hva er egentlig digital kommunikasjon, hvilke varianter finnes det og hva er det som skiller det fra tradisjonell kommunikasjon? Er du interessert i å vite svarene på disse spørsmålene, så er det bare å henge med videre!

En mann med en datamaskin

Hva er digital kommunikasjon?

Hva er egentlig digital kommunikasjon? Om man bruker et par sekunder på å tenke seg kjapt om, så ligger egentlig svaret i selve begrepet.

Digital kommunikasjon er kommunikasjon hvor digitale verktøy har rollen som kommunikasjonskanal. Med digitale verktøy mener vi elektronikk som datamaskin, nettbrett og lignende.

En mann med PC på fanget

Forskjellige former for digital kommunikasjon

Når vi snakker om kommunikasjon, så handler det i bunn og grunn om at en avsender som ønsker å formidle et budskap til en eller flere mottakere. I begge tilfeller er digital kommunikasjon et svært godt valg.

Det er imidlertid viktig å være klar over at det finnes forskjellige former for digital kommunikasjon. Og det er ikke slik at alle formene som brukes til digital kommunikasjon brukes av absolutt alle. 

Selv om vi befinner oss i 2021, så er det ingen selvfølge at alle verdensborgere har en brukerkonto på sosiale medier som Facebook. Derfor er det viktig å velge kommunikasjonskanal med omhu, slik at budskapet ditt faktisk når frem til målgruppen din. Og det er et helt hav av kommunikasjonskanaler du kan velge mellom:

  • E-post
  • Sosiale medier
  • Pressemelding
Personer som jobber

E-post

E-post er en godt brukt metode innen digital kommunikasjon og markedsføring generelt. Dette er en kommunikasjonskanal som har blitt diskutert opp og ned i mente. For det er flere som mener at e-post er på vei ut, men hver gang noen gjennomfører en resultatanalyse av en kampanje som har inkludert e-postmarkedsføring så sier tallene noe helt annet.

På engelsk har man et ordtak som lyder slik: «old but gold». For ordens skyld, så oversettes det til norsk som «gammel, men gull verdt» og det er helt sant i dette tilfellet. Bare fordi metoden er gammel så betyr ikke det at det er noe i veien med den. For det er altså ikke tilfellet her. 

E-post er noe mange mennesker sjekker jevnlig. Noen sjekker innboksen flere ganger om dagen, mens andre har avgrenset det til noen dager i uken. Det er dessuten opp til mottaker selv om vedkommende vil motta e-postmarkedsføring fra noen, så du vet at nøyaktig hvem du skal sende e-post til og hvem du ikke skal sende til. 

Likevel er det mye du er nødt til å passe på i forbindelse med dette. For at e-postmarkedsføringen skal utvikle seg til å bli noe annet enn bare en e-post, så er det viktig at innholdet i den er interessant. Det er også viktig å ikke overdrive, for det kan føre til at mottakeren tar muligheten fra deg.

Personer som pusler

Sosiale medier

Vi nevnte ovenfor at det ikke er sikkert at alle har en brukerkonto på sosiale medier som Facebook. Med sosiale medier mener vi rett og slett plattformer som er utviklet for at folk skal kunne bruke dem til å skaffe seg et sosialt nettverk.

I dag finnes det mange eksempler på sosiale medier, og de fleste bygger på dette konseptet, selv om det naturligvis er noen forskjeller. Her er noen eksempler på hvilke plattformer verdens befolkning har å velge mellom i dag, i tillegg til Facebook:

  • Instagram
  • Snapchat
  • Twitter
  • TikTok
  • LinkedIn 

Det er flere grunner til at dette er effektive kommunikasjonskanaler, og det er at mottakerne har muligheten til å samhandle med avsender i en mye større grad. På sosiale medier har man nemlig muligheten til å like, kommentere og dele innlegg man liker eller assosierer seg med.

Sjekkliste

Pressemelding

En annen form for digital kommunikasjon er pressemelding. Selv om det er en vanlig metode, så er det likevel slik at man ser mest til e-post og sosiale medier på en daglig basis.

Pressemelding er en kommunikasjonskanal som blir mest brukt når det skjer noe ekstraordinært, eller budskapet er av allmenn interesse. Det sendes for eksempel svært sjelden ut en pressemelding om at det har kommet en ny kleskolleksjon på Cubus, men at Starbucks kom til Norge er et klassisk eksempel på en pressemelding. 

I motsetning til e-post og sosiale medier, så er pressemelding et tekstformat som du ikke har kontroll på selv etter at du har sendt den fra deg. Pressemeldingen er nemlig noe som sendes til forskjellige medier som aviser og lignende.

Etter at pressemeldingen er skrevet så sendes den ut til aviser og lignende som du håper at vil publisere den i det neste nummeret sitt, og så er det bare å krysse fingrene for at de velger å publisere pressemeldingen din.

Forstørrelsesglass

Digital vs. tradisjonell kommunikasjon

Ovenfor har vi sett på digital kommunikasjon, men hva er det som skiller det fra tradisjonell kommunikasjon? Med tradisjonell kommunikasjon mener vi de formene for kommunikasjon som anses for å være «tradisjonelt».

På lik linje som digital kommunikasjon er tradisjonell kommunikasjon et komplekst begrep. I forbindelse med markedsføring viser vi til dørsalg eller en annen personlig salgssituasjon når vi snakker om tradisjonell kommunikasjon.

Tre personer

Vi hjelper deg!

Trenger du hjelp til å utvikle en vanntett kommunikasjonsstrategi for din bedrifts digitale kommunikasjon, så har du kommet til riktig sted. Selv om du kanskje ser på det som en utfordring, så er det noe vi i Din Kommunikasjon tar på strak arm! 

Din Kommunikasjon finner du blant merkevarene til tekstbyrået Din Gruppen. Og hos oss arbeider det en rekke konsulenter som har mange års erfaring fra bransjen, så du vil være i gode hender hos oss.

Trenger du en sparringspartner for å finne ut hva som fungerer for deg og din bedrift i forbindelse med digital kommunikasjon? Vi i Din Kommunikasjon vil gjerne bruke vår ekspertise på dette feltet til å hjelpe deg videre på ferden! 

Ta kontakt med Din Kommunikasjon i dag, og da vil du få de første 500 ordene gratis.