48 38 14 88 post@dingruppen.no

Digital kommunikasjon og markedsføring 

Digital kommunikasjon og markedsføring er to begreper som går hånd i hånd. Dersom du ønsker å markedsføre et produkt eller en tjeneste, vil du sannsynligvis ta i bruk en digital kommunikasjonskanal. 

I denne artikkelen skal vi se nærmere på digital kommunikasjon og markedsføring, både hver for seg og kombinert! 

Hva er digital kommunikasjon? 

Kommunikasjon er et begrep som brukes om det å formidle et budskap. Et budskap er enkelt forklart en beskjed som sendes fra en avsender til en mottaker – gjerne ved hjelp av en kommunikasjonskanal. 

Digital kommunikasjon oppstår når man bruker en kommunikasjonskanal av den digitale sorten. Det finnes mange kommunikasjonskanaler å velge mellom i dag. Dersom du ønsker å nå en yngre målgruppe, er du ofte mer avhengig av å velge en digital kommunikasjonskanal. 

Det finnes mange eksempler på digitale kommunikasjonskanaler. En veldig populær kommunikasjonskanal er sosiale medier. Det er imidlertid viktig å huske på at dette er en veldig stor kategori! Budskapet er derfor nødt til å tilpasses etter hvorvidt målgruppen befinner seg på Facebook, Instagram eller TikTok. 

Det motsatte av digitale kommunikasjonskanaler er de mer tradisjonelle kommunikasjonskanalene. Også her finnes det ganske mange eksempler, som for eksempel papiraviser og brosjyrer. Dette vil kanskje være gode valg dersom du vet at målgruppen din liker å lese fysiske aviser. 

Hva er markedsføring? 

Det som distribueres gjennom digitale kommunikasjonskanaler vil i mange tilfeller være en form for markedsføring. Markedsføring er et felt hvor målet er sørge for at informasjon om varer og tjenester kommer frem til mottakerne.  

Det er en form for reklame, og hensikten er å få mottakerne (som også kan kalles forbrukere) til å handle våren eller benytte seg av tjenesten. 

I likhet med kommunikasjon er markedsføring et veldig stort felt. Det kan for eksempel være snakk om digitale annonser – som da også blir en form for digital kommunikasjon. 

Kommunikasjon + markedsføring = markedskommunikasjon 

Hvis vi kombinerer kommunikasjon og markedsføring, ender vi opp med et helt nytt begrep: Markedskommunikasjon. Dette begrepet viser til kommunikasjon som foregår mellom en bedrift og bedriftens kundegruppe. 

Markedskommunikasjon kan også gjennomføres digitalt. Dette kan gjøre kommunikasjonen mye mer effektiv enn det man tror den er. Effektiv markedsføring forutsetter naturligvis at kundegruppen til den aktuelle bedriften benytter seg av digitale kommunikasjonsmetoder. 

Vet du for eksempel at målgruppen bruker Facebook, kan en annonse på denne sosiale medier-plattformen være et godt valg. 

Vi hjelper deg med kommunikasjon 

Synes du at digital kommunikasjon og markedsføring høres effektivt ut, men er usikker på hvordan du setter i gang? Da er du kanskje på jakt etter noen som kan hjelpe deg litt på vei. 

Din Kommunikasjon har spesialisert seg på nettopp kommunikasjon, og da først og fremst mellom bedrifter og deres kunder. Vi kan hjelpe deg både med kommunikasjonsfaglige spørsmål og utarbeiding av tekster, slik at du når målgruppen effektivt. 

Om du jobber med for eksempel en pressemelding og ikke får det helt til, så er det bare å gi oss en lyd!